به فروشگاه اینترنتی آریاطب خوش آمدید!

علاقه مندی ها
قیمت همکاری

دسته بندی ها:

محصولات:

کیسه کلستومی چیست

کیسه کلستومی چیست

کیسه کولوستومی که کیسه استوما یا کیسه استومی نیز نامیده می شود، یک کیسه کوچک و ضد آب است که برای جمع آوری مواد زائد از بدن استفاده می شود. در طی یک عمل جراحی به نام کولوستومی، سوراخی به نام استوما یا استومی بین روده بزرگ (کولون) و دیواره شکم ایجاد می‌شود. که اجازه می دهد تا مواد زائد از طریق سوراخ در دیواره شکم به جای روده بزرگ از طریق راست روده و مقعد دفع شوند. مدفوع و سایر مواد زائد در کیسه کولوستومی کیسه مانند قابل تخلیه هستند و می توان آن را در فواصل زمانی منظم تخلیه کرد.
این روش برای درمان شرایطی انجام می شود که روده بزرگ آسیب دیده باشد ، مانند:
•    کولیت زخمی
•    بیماری کرون
•    دیورتیکولیت
•    سرطان روده بزرگ

کلستومی چیست

کیسه کولوستومی روی دهانه جدیدی که در دیواره شکم ایجاد شده قرار می گیرد تا مدفوع و سایر مواد زائد را از بدن خارج کند.
بنابراین، کیسه کولوستومی یک وسیله نسبتاً ساده ست که برای استراحت کولون بیمار در صورت انجام یک روش موقت یا برای عمل خروجی مصنوعی برای روده در زمانی که جراحی دائمی در نظر گرفته شده است، عمل می کند.

کیسه کلستومی چیست

استفاده از کیسه برای جمع آوری مواد زائد خارج از بدن:
•    یک عمل رایج می باشد
•    دردناک نیست
•    لزوماً شامل تغییر بزرگی در سبک زندگی نیست
دستورالعمل‌های کامل در مورد تعویض کیسه کولوستومی و یا استفاده از نسخه قابل تخلیه توسط کلینیکی که فرد مبتلا را درمان می‌کند، و همچنین توصیه‌هایی در مورد یافتن تمام لوازم ضروری، مانند کیسه‌های جایگزین، ارائه می‌شود.

کیسه کولوستومی چه زمانی لازم است؟

کلستومی در هر سنی می تواند ضروری باشد. به طور معمول، آنها برای کسانی که مشکلات روده بزرگ خود را تجربه می کنند، مانند بیماری کرون ، یا زمانی که اسفنکتر مقعدی به درستی کار نمی کند، توصیه می شود. استفاده موقت یا دائمی از کیسه استوما و کولوستومی به مواد زائد بدن اجازه می دهد تا روده بزرگ را دور بزنند.
انحراف مواد زائد از بدن از طریق استوما یا استومی ممکن است برای درمان یا مدیریت شرایط خاصی که شامل التهاب یا آسیب به روده بزرگ است، از جمله:
•    سرطان های ناحیه شکم/لگن، از جمله سرطان کولورکتال و به ندرت سرطان مقعد ، واژن یا دهانه رحم
•    بیماری های التهابی روده، از جمله بیماری کرون، کولیت اولسراتیو و به ندرت دیورتیکولیت
•    انسداد یا جراحات روده
•    بی اختیاری روده، در موارد شدید
•    بیماری هیرشپرونگ، یک بیماری نادر که در آن روده فاقد سلول های عصبی است

جراحی کیسه کولوستومی
دو روش اصلی جراحی برای ایجاد استوما در شکم استفاده می شود:
•    لوپ کولوستومی: حلقه ای از کولون یا روده بزرگ از طریق استوما در شکم کشیده می شود، باز می شود و به پوست بخیه می شود. پس از آن از کیسه برای جمع آوری مدفوع استفاده می شود.
•    انتهای کولوستومی: انتهای کولون یا روده بزرگ از طریق استومای شکم کشیده می شود و به پوست بخیه می شود. پس از آن از کیسه برای جمع آوری مدفوع استفاده می شود.

هر دو روش معمول در نظر گرفته می شوند، با این حال، روش دقیق به عواملی مانند:
•    وضعیت پزشکی که در حال درمان است
•    اینکه آیا انتظار می رود در نهایت بعد از بهبودی با استفاده از یک روش پیگیری موسوم به معکوس کولوستومی بازیابی شود یا خیر.
هر دو روش لوپ و انتهایی معمولاً با استفاده از جراحی سوراخ کلید ، به عنوان یک روش بستری در کلینیک انجام می‌شوند، اما در برخی شرایط ممکن است نیاز به جراحی باز باشد. جراحی باز اغلب زمان بهبودی طولانی تری دارد.

کیسه کلستومی چیست

آیا کیسه کولوستومی دائمی است؟
بسته به نوع جراحی مورد نیاز برای درمان بیماری زمینه ای، استفاده می تواند موقت یا دائمی باشد. کلستومی موقت به "کلوستومی های حلقه" تمایل داشته ، در صورتی که کلستومی دائمی تمایل به "کلوستومی انتهایی" دارند. .

کیسه کولوستومی چگونه کار می کند؟

به طور کلی، کیسه های کولوستومی از دو قطعه تشکیل شده اند: 
•    فلنج که به پوست می‌چسبد و باید هر یک تا دو روز یکبار تعویض شود.
•    کیسه جداشدنی که ضایعات را می گیرد.

سیستم های یک تکه، که در آن فلنج و کیسه به یکدیگر متصل می شوند، و هر دو به طور همزمان از بین رفته و تعویض می شوند، نیز موجود هستند.

انتخاب کیسه کولوستومی

کیسه‌ها در اندازه‌ها و ظرفیت‌های مختلف بسیار متنوع هستند و اکثر برندها هر کیسه ای را که می‌سازند با گزینه‌های یک تکه یا دو تکه عرضه می‌کنند. کیسه های مختلف برای موقعیت ها و اهداف مختلف مناسب می باشند. برای مثال، شخصی ممکن ست استفاده از موارد زیر را انتخاب کند:
•    یک کیسه استومای بزرگتر هنگام خواب، به عنوان مثال، کیسه ای که می تواند حدود 650 میلی لیتر زباله را در خود جای دهد. این به آنها کمک می کند تا از نشت جلوگیری کنند، زیرا نمی توانند حجم خروجی زباله شبانه خود را کنترل یا پیش بینی کنند.
•    یک کیسه استومای کوچک در ساعات بیداری آنها که می توان آن را در صورت نیاز تعویض کرد. به عنوان مثال، یکی که می تواند حدود 400 میلی لیتر زباله را در خود جای دهد.
به طور کلی توصیه می شود که فرد کیسه کولوستومی خود را زمانی که یک سوم تا یک نیمه پر است خالی کند. هرچه کیسه کولوستومی کوچکتر باشد، نیاز به تخلیه آن بیشترست.
متخصصان کولوستومی به تصمیم گیری در مورد اینکه کدام نوع کیسه کولوستومی متناسب با نیازهای فردی شخص می باشد کمک خواهند کرد.

عواملی که برای کمک به افراد در انتخاب نوع کیسه مناسب برای خود در نظر گرفته می شوند عبارتند از: 

•    جایی که استوما نسبت به بقیه دستگاه گوارش فرد قرار دارد. این به تعیین حجم خروجی زباله کمک می کند. هر چه استوما از دستگاه گوارش بالاتر باشد، حجم ضایعات خروجی بیشتر خواهد بود.
•    چه نوع عملی را شخص انجام داده است و چه مقدار از سیستم گوارشی او همچنان در هنگام استفاده از کیسه به طور طبیعی کار می کند، که به تعیین حجم خروجی زباله و سفتی مورد انتظار مدفوع کمک می کند. به طور کلی، هرچه قسمت کولون کوچکتر برداشته شود، مدفوع فرد سفت تر خواهد بود.
•    سبک زندگی آنها، از جمله رژیم غذایی و نیازهای فیزیکی زندگی روزمره، و همچنین هر محیط یا فعالیتی که به اندازه یا سبک خاصی از کیسه نیاز داشته باشد. به عنوان مثال، فردی که لباس های تنگ می پوشد گزینه ای با حجم کمتر را ترجیح می دهد.

انتخاب یک کیسه یکبار مصرف یا قابل استفاده مجدد

همه کیسه های کولوستومی به گونه ای طراحی شده اند که به طور مرتب تعویض و تخلیه شوند، اما برخی از انواع آن ها باید بیشتر از بقیه تعویض شوند. انتخاب نوع کیسه کولوستومی برای استفاده تا حد زیادی یک اولویت است. بسیاری از افراد بسته به فعالیت روزانه خود، انواع مختلفی را عوض می کنند.
مزایای کیسه کلستومی هالیستر 
کیسه کلستومی یک فرد دارای استومی:
•    مدفوع و ادرار و ترشحات دفعی از استوما  را جمع آوری می‌کند.
•    بوی بد ناشی از ترشحات را توسط فیلتر مناسب  خنثی می‌کند.
•    از پوست اطراف استومی با چسب های پایه  محافظت می‌کند

کیسه کلستومی بسیار سبک و دارای مدل‌ها و سایزهای متنوعی می‌باشد.بیماران قبل از استفاده دائمی از یک کیسه کلستومی، باید مدل های متنوعی از آن را امتحان کنند.

کیسه کلستومی چیست

تنوع و سایز کیسه های کلستومی
تنوع وسایز کیسه های کلستومی  بسیار زیادست و با توجه به سایز استومی بیمار به سایز های کوچک و بزرگ طبقه بندی میگردد  و انتخاب سایز مناسب به میزان ترشحات و مواد دفعی استوما بستگی دارد .
انواع کیسه کلستومی
به طور کلی کیسه های کلستومی به دو دسته کیسه های کلستومی  یک تکه و کیسه های کلستومی دو تکه  تقسیم می‌شوند. هر کدام از این سیستم ها دارای کیسه های مات، شفاف ، ته باز، ته بسته ، فیلتردار و شیردار می‌باشند.
کیسه استومی یک تکه ته باز 
کیسه استومی یک تکه ته بسته 
کیسه استومی دو تکه ته باز 
کیسه استومی  دو تکه ته بسته 

دو نوع اصلی کیسه کولوستومی، که هر دو در طیف وسیعی از اندازه ها و ظرفیت ها هستند، عبارتند از:

کیسه های بسته

اینها برای یک بار استفاده طراحی شده اند. آنها اغلب با یک فیلتر طراحی شده برای کاهش تجمع گاز و جلوگیری از بو نصب شده اند. تعویض یک کیسه سر بسته هر چند وقت یکبار که فرد بخواهد انجام می شود و که با دور انداختن کیسه استفاده شده در یک کیسه یکبار مصرف است که اغلب همراه کیسه ارائه می شود و یک کیسه جدید به استوما متصل می شود.
بسیاری از افرادی که تحت کولوستومی قرار گرفته اند، هر روز از کیسه های بسته استفاده می کنند. بعضی از افراد استفاده از آنها را در زمان های خاصی انتخاب می کنند، به عنوان مثال، برای رفتن به ساحل یا قبل از فعالیت جنسی، زمانی که داشتن یک کیسه تازه و خالی ایده آل به نظر می رسد.

کیسه های قابل تخلیه

کیسه های تخلیه شونده قابل شستشو و استفاده مجدد برای افرادی مناسب است که انواع کولوستومی و ایلئوستومی را انجام داده اند. می‌توان آن‌ها را در صورت لزوم در توالت خالی کرد و در صورت لزوم می‌توان آن‌ها را با آب تمیز کرد و با گیره یا چسب نواری مجدداً در جای خود قرار داد.
بسیاری از مردم کیسه های تخلیه شونده را به کیسه های یکبار مصرف و انتهای بسته ترجیح می دهند، زیرا نیازی به تعویض زیاد ندارند و بنابراین مقرون به صرفه تر و سازگار با محیط زیست هستند.
کیسه های تخلیه معمولا دارای فیلتری برای کاهش بو و تخلیه گاز هستند. یک کیسه قابل تخلیه باید دور انداخته شود و هر سه تا چهار روز یکبار یک کیسه جدید جایگزین شود. عملکرد فیلتر پس از این مدت کاهش می یابد و احتمال بو دادن کیسه افزایش یابد. علاوه بر این، اگرچه تمیز نگه داشتن قسمت‌های بیرونی کیسه‌های تخلیه‌شونده آسان است، تعویض مرتب دستگاه، تجمع احتمالی باکتری را کاهش می‌دهد و خطر عفونت در اطراف استوما را به حداقل می‌رساند.
خوب است بدانید: افرادی که تحت عمل ایلئوستومی قرار گرفته‌اند، اغلب در زندگی روزمره از یک کیسه قابل تخلیه و یک کیسه یکبار مصرف بسته و تنها برای موارد خاص استفاده می‌کنند. زیرا حجم بالای مدفوع مایع پس از ایلئوستومی طبیعی ست. بسیاری از مردم تغییر مکرر کیف یکبار مصرف را پرهزینه و ناخوشایند می دانند.

نحوه تعویض کیسه کولوستومی

کیسه را می توان به دفعات مورد نیاز تعویض کرد . معمولاً مدت کوتاهی پس از اجابت مزاج در ابتدا، این روش دشوار می باشد اما با تمرین آسان تر می شود. برای دستورالعمل های اساسی، این شش مرحله را دنبال کنید: 
1.    دست های خود را با استفاده از ژل یا صابون آنتی باکتریال کاملا بشویید.
2.    به آرامی کیسه را از استوما خارج کنید و در صورت لزوم از چسب پاک کننده استفاده کنید.
3.    با برداشتن یا بریدن قسمت پایینی، کیسه مدفوع و سایر ضایعات را در توالت خالی کنید. اگر نمی‌خواهید این کار را انجام دهید، کیسه‌ها را می‌توان به طور کامل در یک کیسه دور ریختن انداخت.
4.    استوما را با آب گرم و صابون ملایم تمیز کنید و با دستمال خشک کاملا خشک کنید.
5.    با برداشتن پوشش محافظ از روی فلنج، کیسه جدید را آماده کنید.
6.    فلنج را روی استوما قرار دهید، مطمئن شوید که چین و چروک وجود ندارد.
برای اطمینان از بسته شدن محکم روی استوما در شکم، پوست باید تمیز و خشک باشد. بنابراین، شرایط مرطوب و افزایش تعریق منجر به کاهش زمان سایش می شود، بنابراین توصیه می‌شود کیسه‌های جایگزین آماده داشته باشید.

 لوازم کیسه کولوستومی

جدا از اجزای اصلی (فلنج، کیسه)، لوازم جانبی مختلفی برای کمک به مراقبت و استفاده از استوما موجود است. پرکاربردترین لوازم جانبی عبارتند از:
•    کمربندها: کمربندها به محکم شدن کیسه کولوستومی روی بدن کمک می کنند و خطر جابجایی و نشت را کاهش می دهند.
•    خمیر استوما: این خمیرها به چسبیدن فلنج به پوست شکم کمک می کنند.
•    پودر استوما: برای خشک کردن پوست زخم یا ملتهب اطراف استوما استفاده می‌شود و اجازه می‌دهد فلنج راحت‌تر و موثرتر اعمال شود.
•    دستمال مرطوب: دستمال مرطوب را می توان برای تمیز کردن پوست، از بین بردن باقی مانده چسب یا ایجاد یک لایه محافظ بین استوما و فلنج استفاده کرد.
تن پوش
به طور کلی، لباس هایی که به راحتی از کیسه کولوستومی حمایت می کنند را می توان در فروشگاه های لباس معمولی یافت. با این حال، لباس هایی که به طور خاص با در نظر گرفتن نیازهای کاربران طراحی شده اند نیز از فروشگاه های تخصصی در دسترس هستند. موارد شامل:
•    شلوار کمر بلند برای کسانی که استوما در سطح کمر دارند
•    لباس زیر با کمر بلند
•    لباس شنا با طراحی خاص

نام های دیگر کیسه کولوستومی
•    کیسه استوما
•    کیسه استومی 
سوالات متداول کیسه کولوستومی

آیا پس از جراحی برای بیماری کرون، کیسه برای همیشه مورد نیاز است؟
پاسخ: معمولاً خیر.  به نوع جراحی که در بیماری کرون توصیه می شود، رزکسیون می گویند. پزشکان برای برداشتن بخش‌هایی از روده که ملتهب هستند یا در اثر التهاب آسیب دیده‌اند، رزکسیون را در نظر خواهند گرفت. برداشتن روده در مواردی انجام می شود که علائم بیماری کرون با درمان های دیگر کاهش نیافته باشد. هنگامی که بخش های ملتهب روده برداشته شد، بخش های سالم به هم بخیه می شوند. رزکسیون یک عمل سنگین محسوب می شود و تحت بیهوشی عمومی انجام می شود.
در افراد مبتلا به بیماری کرون که تحت رزکسیون قرار گرفته‌اند، ایلئوستومی برای منحرف کردن مدفوع و سایر مواد زائد گوارشی از روده بزرگ تجویز می شود. زیرا به ناحیه روده ای که تحت عمل رزکسیون قرار گرفته است، فرصتی برای بهبودی داده شود. موقت یا دائمی بودن این امر به موارد زیر بستگی دارد:
•    ماهیت بیماری کرون در یک فرد
•    بهبودی آنها پس از جراحی
•    سابقه پزشکی کلی آنها

حتی اگر پزشکان معکوس کردن کیسه را توصیه نکنند و تصمیم گرفته شود که بهترین برنامه مدیریتی شامل استفاده دائمی از کیسه باشد، بسیاری از مردم متوجه می شوند که کیفیت زندگی خود را با این کیسه در مقایسه با تجربیات قبلی خود بهبود می بخشند. 
با این حال، نوع جراحی که برای درمان بیماری کرون تجویز می‌شود، شکل حلقه‌ای از این عمل می باشد که موقتی است. اکثر افراد مبتلا به بیماری کرون که تحت این روش قرار گرفته اند، می توانند پس از بهبود موفقیت آمیز آن را معکوس کنند. پس از آن مواد زائد را از طریق راست روده و مقعد به طور معمول دفع می کنند.
آیا پوشیدن کیسه کولوستومی در طول تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) یا توموگرافی کامپیوتری (CT) ایمن است؟
پاسخ: بله، در برخی موارد هنگام انجام اسکن MRI، ممکن ست نتوان از انواع خاصی از کیسه و فلنج استفاده کرد که از آهنربا در مکانیسم اتصال خود استفاده می کند. زیرا آوردن آهنربا به اسکنر می تواند فرآیند تصویربرداری را مختل کند و علاوه بر این می تواند مغناطیس دستگاه را به خطر بیندازد. با این حال، این امکان وجود دارد که با پزشک و تیم رادیولوژی قبل از انجام اسکن بررسی کنید که آیا دستگاه های کولوستومی شما مناسب هستند یا خیر.
افرادی که از کیسه کولوستومی استفاده می کنند و در حال انجام سی تی اسکن با استفاده از ماده حاجب هستند باید از قبل به فردی که اسکن را انجام می دهد اطلاع دهند. برای همه انواع اسکن تصویربرداری، افرادی که از کیسه کولوستومی استفاده می‌کنند، توصیه می‌شود در صورت نیاز به کیسه تازه، لوازم یدکی را در روز اسکن به همراه داشته باشند.

پوشش کیسه کولوستومی چیست؟
پاسخ: احساس مثبت در مورد ظاهر کیسه کولوستومی وسیله ای کلیدی برای از بین بردن هرگونه تأثیر منفی است که شاید در ابتدا بر سبک زندگی یا انتخاب فعالیت های شما داشته باشد. شرکت های زیادی وجود دارند که از مواد مختلف روکش های جذابی برای کیسه های کولوستومی می سازند و می توان کاورهایی را سفارش داد که به صورت سفارشی از مواد دلخواه شما ساخته می شوند.
پوشش ها می توانند در موقعیت هایی مانند رفتن به ورزش یا ساحل مفید باشند. اگر ترجیح می دهید خود کیف را که احتمال دارد در لباس شنا یا لباس ورزشی قابل مشاهده باشد نمایش ندهید، پوشیدن کاور نیاز به پوشیدن لباس اضافی را برای این منظور برطرف می کند.
بسیاری از فروشگاه‌ها در پوشش‌های کیسه‌های کولوستومی برای انواع خاصی از فعالیت‌ها تخصص دارند، به عنوان مثال، پوشش‌های مخصوص مایو یا پوشش‌های سبک لباس زیر برای مناسبت‌های صمیمی. اینها را می توان به راحتی آنلاین خریداری کرد. همچنین می توان با استفاده از الگوی خیاطی برای اطمینان از اندازه دقیق، روکش های کیسه کولوستومی ساخت.

کیسه ی کلستومی چیست

کیسه کولوستومی برای جمع آوری مواد زائد از استوما و جلوگیری از تماس آن با پوست طراحی شده. این کیسه از مواد منعطف و ضد بو ساخته شده که به راحتی تمیز و دور ریخته می شود. انواع مختلفی از کیسه های کولوستومی شامل سیستم های یک تکه و دو تکه موجود هستند سیستم های یک تکه کیسه و پایه چسب را با هم ترکیب می کنند، در حالی که سیستم های دو تکه دارای پایه چسب و کیسه جداگانه هستند که می توان آن را جدا کرد و در صورت نیاز دوباره وصل کرد.
زندگی با کیسه کولوستومی هم از نظر جسمی و هم از نظر احساسی می تواند چالش برانگیز باشد. سازگاری با تغییرات بدن و سبک زندگی کمی زمان می برد. با این حال، با مراقبت و حمایت مناسب، بسیاری از افراد می توانند با کیسه کولوستومی زندگی کامل و فعالی داشته باشند.

کیسه کلستومی برای چیست

پیروی از یک رژیم غذایی سالم و نوشیدن مایعات فراوان برای حفظ سلامت گوارشی بسیار حائز اهمیت می باشد. همچنین تمیز و خشک نگه داشتن پوست اطراف استوما برای جلوگیری از تحریک یا عفونت بسیار ضروری ست. معاینات منظم با پزشک مجرب نیز برای نظارت بر استوما و اطمینان از اینکه کیسه کولوستومی به درستی کار می کند اهمیت دارد.

پست های مرتبط 0 نظرات
نظر خود را ارسال کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند *

ارتباط با ما
شماره های تماس لینک اتصال به واتساپ مصرفی پزشکی لینک اتصال به واتساپ زیبایی لینک اتصال به اینستاگرام آریاطب
ارتباط با ما
لینک اتصال به واتساپ مصرفی پزشکی لینک اتصال به واتساپ زیبایی