دیونایزر

 همانطور که میدانید تمامی مایعات تا حدودی دارای ناخالصی هایی می باشند که برای مصرف بهینه باید تا حد ممکن از نظر خالصی تامین شوند.

بی این امر نیاز به دین لیزر می باشد که  به منظور تامین آب ساخته شده است.

 چون این دستگاه بسته به قابلیتی که دارد می تواند از طریق یون ها کنترل دقیق آب را برعهده بگیرد .

همانطور که میدانید آب دارای کاتیون و آنیون هایی می باشد که قابل جدا شدن می باشند اما بسته به محدودیتی که دارد قابلیت تفکیک خالص  را دارد.

برای عبور آب خالص یا آب مقطر بهتر است از دستگاه دیونایزر استفاده کرد.

 کلمه ی دیونیزه ،به تنهایی به معنی تبدیل آب یون دار به  آب خالص است چون قابلیت تفکیک یون های موجود در آب را دارد.

هرچند که این یون ها مقدار کمی دارند و به طور عمده تمامی  مواد جامد را از نظر مثبت و منفی بودن پوششی دهی می کند.

بیانگر این است  که  دستگاه در حین ترکیب به راحتی اجزا  قابل مشاهده می کند.

 از این رو دیونایزر امکان جدا کردن دو جز  و تبدیل به  یک جز را به همراه دارد به طوری که بیشترین عملکرد شناخته شده در دستگاه  تبادل یون می باشد.

 چون هیچ دستگاهی امکان بازخورد و تولید آب خالص را ندارد اما تا حد ممکن از پراکندگی جلوگیری می کند

دستگاه دیونایزر

بیشترین آب مصرفی آب مقطر است که حاصل واپاشی آب معمولی است دستگاه دیونایزر در مراکز های متنوعی به منظور تولید و تسهیل فرآیند آب مقطر قابل مشاهده و استفاده است  که این عملکرد در هر محیط عبارت از:

در محیط های صنعتی به راحتی عمل خنک کردن قطعات به وضوح مشاهده می شود  و همچنین حلالیت بالای آب مقطر به کاهش هزینه های عمده هم کمک می کند.دیونایزرها همانند سایر دستگاه ها ممکن در رده های متفاوتی تولید و استفاده می شوند.

  • دیونایزر بستر جدا

  • دیونایزر بستر مختلط

اسامی این دیونایزر ها بیانگر قدرت هر دیونایزر را  به نمایش می گذارد تفاوت نوع دیناویزرها

بستر جدا، دارای دو مخزن مخصوص تبادل یون می باشد  که هر مخزن منشأ یک کاتیون یا آنیون است.

از این رو تبادل به راحتی قابل اعمال است در حالی که بستر مختلط  تنها ترکیب می کند و سیستم پیچیده این دستگاه حساسیت بالایی در حین عمل فرایندی دارد

دستگاه آب مقطر گیری

  • استفاده از رزین به منظور خنکی قطعات

  • طراحی اقتصادی

  • مقرون به صرفه

  • قابل استفاده در مراکز متفاوت

  • سیستم پیچیده و ساده دارد

دستگاه دیونایزر در انواع مختلف در فروشگاه آنلاین و دارای نماد اعتماد الکترونیکی  آریا طب با قیمت مناسب به فروش می رسد می توانید از طریق همین سایت نسبت به خرید اینترنتی این محصولات اقدام نمایید.

دستگاه آب مقطر گیری آزمایشگاهی

آب دیونیزه آبی است که با حذف تقریباً همه انواع یون ها تصفیه شده است. دیونیزه کردن فرآیندی است که برای رسیدن به این هدف استفاده می شود. در فرآیند دیونیزاسیون آزمایشگاهی از رزین های تبادل یونی برای این منظور استفاده می شود. رزین های تبادل یونی ترکیبات شیمیایی خنثی هستند که دارای جایگاه های منفی و مثبت بین خود هستند. رزین به یون‌های با بار مثبت مانند سدیم و یون‌های با بار مثبت میل دارد، اما به یون‌های با بار منفی یا اتم‌های خنثی تمایلی ندارد. به طور کلی، یون های موجود در آب، سدیم با بار مثبت (Na) و کلرید با بار منفی (Cl) هستند. هنگامی که رزین با آب تماس پیدا می‌کند، یون‌های Na+ به سمت محل‌های رزین جذب می‌شوند،

دستگاه آب مقطرگیری یکبار تقطیر

جایی که جایگزین یون‌های کلر می‌شوند که از رزین خارج می‌شوند و با یون‌های Na+ اضافی ترکیب می‌شوند و محلول NaCl خنثی می‌شوند. این فرآیند تا زمانی تکرار می شود که تقریباً تمام یون های موجود در آب با یون های دیگر رزین جایگزین شوند. بنابراین آب «دیونیزه» باقی می‌ماند که اصلاً بار یونی در آن باقی نمی‌ماند!

دستگاه آب مقطرگیری دوبار تقطیر

فرآیند یونیزاسیون آزمایشگاهی یک فرآیند سه مرحله ای است که شامل تماس آب با رزین تبادل یونی، اجازه دادن به تبادل یونی و سپس حذف رزین برای استفاده مجدد است. در مرحله اول فرآیند، آب با کیفیت بالا با عبور دادن آن از ستونی پر از رزین با رزین تبادل یونی در تماس است. زمان تماس آب و رزین تبادل یونی توسط قطر ستون و سرعت جریانی که آب از آن عبور می کند کنترل می شود. مرحله دوم دییونیزاسیون آزمایشگاهی تبادل یون هایی است که پس از تماس آب با رزین انجام می شود. فرآیند تبادل یونی زمان می برد زیرا سرعت حرکت یون ها بین آب و رزین بسیار کند است. مرحله سوم دییونیزاسیون آزمایشگاهی حذف رزین تبادل یونی است. هنگامی که تبادل یونی کامل شد و آب یونیزه شد، رزین حذف می شود و ستون دیگری برای دسته بعدی آب استفاده می شود. سپس رزین قبل از استفاده مجدد حرارت داده، تمیز و خشک می شود.

قیمت دستگاه آب مقطرگیری دیونایزر

مزایای استفاده از دییونیزاسیون آزمایشگاهی به شرح زیر است: - سهولت استفاده: دییونیزاسیون فرآیندی است که طراحی، اجرا و نگهداری آن آسان است. راه اندازی ساده ای دارد و برای کار به تخصص زیادی نیاز ندارد. - کم هزینه: دییونیزاسیون را می توان با هزینه کم انجام داد زیرا به مواد شیمیایی مانند RO یا تقطیر نیاز ندارد. - مصرف انرژی کمتر: فرآیند دییونیزاسیون به انرژی کم نیاز دارد زیرا فقط از برق برای راه اندازی پمپ ها استفاده می کند. - بدون خطر آلودگی: خطر آلودگی آب های زیرزمینی یا سطح مجاور در این فرآیند کاهش می یابد. - ایمن برای استفاده: از آنجایی که هیچ ماده شیمیایی سمی در فرآیند استفاده نمی شود، استفاده از آن بی خطر است.

قیمت دستگاه آب مقطر گیری آزمایشگاهی

معایب دییونیزاسیون آزمایشگاهی به شرح زیر است: - عدم جایگزینی برای GOR: دییونیزاسیون را نمی توان به عنوان جایگزین GOR استفاده کرد زیرا مقدار آب بازیافتی تنها 68٪ است در حالی که GOR می تواند 90٪ را بازیابی کند. - عدم حذف یون: چون فقط یون های مثبت و منفی از آب حذف می شوند، هیچ گونه ناخالصی یا مواد شیمیایی دیگر را از آب پاک نمی کند. - عدم حذف مواد مغذی: از آنجایی که هیچ ناخالصی در طول تبادل یونی حذف نمی شود. آب بیرون آمده برای بسیاری از مصارف به اندازه کافی خالص نیست. - زمان احتباس کمتر: دییونیزاسیون زمان ماند کوتاهی برای خالص شدن آب دارد.

اگرچه دییونیزاسیون به طور گسترده در آزمایشگاه ها استفاده می شود، اما محدودیت های خاصی دارد که باید در هنگام طراحی و راه اندازی یک سیستم دییونیزاسیون در نظر گرفته شود. محدودیت های دییونیزاسیون آزمایشگاهی به شرح زیر است: - رزین های تبادل یونی به اندازه 20-15 سال پیش در حذف یون ها از آب کارآمد نیستند. - رزین تنها زمانی کارآمد است که در pH بهینه 6.5 استفاده شود. - دیونیزاسیون کند است زیرا سرعت تبادل یون بسیار کند است. ممکن است ساعت‌ها طول بکشد تا مقدار کمی آب یونیزه شود. - این یک فرآیند گران است زیرا رزین ها گران هستند. - برای مصارف صنعتی مناسب نیست.

قیمت دستگاه آب مقطر گیری دوبار تقطیر

دیونیزه کردن فرآیندی است که برای دستیابی به آبی که با حذف تقریباً همه انواع یون ها تصفیه شده است، استفاده می شود. برای این منظور از رزین های تبادل یونی استفاده می شود. رزین های تبادل یونی ترکیبات شیمیایی خنثی هستند که دارای جایگاه های منفی و مثبت بین خود هستند. رزین به یون‌های با بار مثبت مانند سدیم و یون‌های با بار مثبت میل دارد، اما به یون‌های با بار منفی یا اتم‌های خنثی تمایلی ندارد. فرآیند یونیزاسیون آزمایشگاهی یک فرآیند سه مرحله ای است که شامل تماس آب با رزین تبادل یونی، اجازه دادن به تبادل یونی و سپس حذف رزین برای استفاده مجدد است. هنگامی که تبادل یونی کامل شد، آب یونیزه شده است. فرآیند یونیزاسیون آزمایشگاهی یک فرآیند سه مرحله ای است که شامل تماس آب با رزین تبادل یونی، اجازه دادن به تبادل یونی و سپس حذف رزین برای استفاده مجدد است. دیونیزه کردن فرآیندی است که برای رسیدن به این هدف استفاده می شود. در فرآیند دیونیزاسیون آزمایشگاهی از رزین های تبادل یونی برای این منظور استفاده می شود.