پانسمان هیدروژل

انواع مختلف پانسمان های مدرن

در درمان کردن زخم ها زمانی موفق خواهیم بود که عوامل ایجاد کننده را به طور کامل بر طرف ساخته و همزمان به درمان کردن عوارض ایجاد شده بتوسط آن بپردازیم . در درمان کردن مؤثر زخم ها ، انتخاب کردن پانسمانی مناسب در کنار دیگر درمان ها از اهمیت خاصی برخوردار است.

پانسمان های نوع سنتی که شامل یک لایه از مواد غیر چسبناک در تماسی کامل با سطوح زخم ، یک لایه ی جاذب ، و یک لایه ی نگاه دارنده می باشند.

پانسمان های نوع مدرن شامل:

آلژینات ها ، هیدروکلوئید ها ، فوم ها ، هیدروژل ها و فیلم ترانسپارنت می باشند که هر کدام به‌ علت دارا بودن بعضی از پانسمان های مدرن تر و یا نیمه تراوا : شامل پنج گروه اصلی : آلژینات - هیدروکلوئید - فوم – هیدروژل ها و فیلم ترانسپارنت ها می باشند .

در زمانی که یک زخم به اندازه ای کافی مرطوب است ، پانسمان متناسب باید بتواند رطوبت زخم را همان طوری که هست کاملا حفظ نماید ، بدون اینکه با جذب کردن بیش از حد رطوبت ، زخم را کاملا خشک کند . همچنین اگر زخمی از پیش خشک بوده است پانسمان آن باید بتواند به زخم مورد نظر رطوبت بدهد . بنابراین این پانسمان ها به سه دسته اصلی تقسیم می شوند :

  • ۱ . نوع پانسمان هایی که اگزودا را باز جذب می کنند .
  • ۲ . نوع  پانسمان هایی را رطوبت زخم را به همان میزان که هست نگاه می دارند .
  • ۳ . نوع  پانسمان هایی که میزانی رطوبت به زخم می دهند . از ویژگی هایی مهم در یک پانسمان ایده آل که بسیار مورد توجه می باشند  .

هیدروژل ها

هیدروژل ها دارای میزان زیادی آب هستند تقریبا ( بالای 80% در ژل های نوع آمورف و 90% در ژل های نوع شیت ) . دیگر ترکیبات نیز ممکن است شامل انواع پلی اتیلن اکساید ها و یا پلی وینیل پیرولیدن ها ، کربوکسی متیل سلولز ها ، آلژینات ها ، کلاژن ها ، و مواد نگاه دارنده باشند . هیدروژل ها به صورتی ورقه ای آغشته به ژل ها و یا قوطی هایی دارای ژل وجود دارند ، به شکل نیمه شفاف اند و بدون برداشت پانسمانی امکان معاینه کردن انواع زخم وجود دارد . این نوع از پانسمان ها در فراهم آوردی رطوبت های اضافی برای هیدراته سازی مجدد نوع زخم های نکروتیک و بافت های دلمه بسته بسیار بی نظیرند و دبریدمان اتولیتیک را آسان تر می کنند .

این نوع از پانسمان ها همچنین می توانند به زخم فرد رطوبت داده و درصورت زیاد شدن ترشحات زخمی حتی رطوبت گیری نیز انجام دهند . این نوع  از هیدروژل ها بدون چسب هستند و برای نگاه داری در جای زخم ها نیاز به پانسمان ثانویه ای مانند یک پانسمان شفاف تر و یا گاز دارند . برای زخم های سطحی تر مانند خراشیدگی ها ، محل های پیوند پوستی و زخم های نوع وریدی ترشح دار مناسب تر است .

پانسمان های پیشرفته ( در بیان انگلیسی :  Advanced dressing)  :

 که گاها به نام پانسمان های نوین هم از آنها یاد می‌شود ، در حوزه ی سلامتی و بهداشت ، به مادهٔ ای زیست‌ سازگار که پوشاننده ی زخم ها و جراحات ناشی شده از تروما ، بُرش ها ، کوفتگی و سوختگی ها گفته می‌شود که با دارا بودن ویژگی های زیست ‌فروسایی و در فرایند های تماسی مستقیم با بافت های بدن و در یک واکنش متقابل بتوانند در بهبود زخم ها و محیط بستری آنها را با سرعتی بالا ‌تر از حالت استاندارد شده و یا پانسمان های سنتی ایجاد کنند . در زمان های پیشین و در پانسمان های سنتی ، باور ها بر این فرض بود که خشک نگاه داری جراحت ، به التیام آن کمک می‌کند ولی در سال‌ های اخیر و با تحقیق های مختلف به خاص هیمن و میباخ اصول و فنون پانسمانی کاملا دگرگون گشته و در دنیای امروز سعی در نگاه داری زخم ‌ها، با توجه به میزان ترشحات و اگزودا ، در یک محل و محیط مرطوب تر می گردد.