پانسمان آلژینات

پانسمان آلژینات یکی از انوع پانسمان های رایج در یکی دهه بازار محصولات درمانی و بهداشتی کشورمان است که از جلبک های دریایی حاصل میشود و در ابتدا تنها مورد استفاده نیروهای دریایی ایران به عنوان پانسمان های فوق العاده کاربردی برای درمان انواع زخم های سطحی و عمقی قرار گرفته بود.

پانسمان های آلژینات بطور کلی در دو نوع ورقه ای و رشته ای طراحی و تولید شده اند و در ساختار ترکیباتی خود از مقادیر زیادی آلژینات کلسیم و همچنین آلژینات سدیم برخوردار می باشند . آلژینات کلسیم همان ماده ای است که در اینجور پانسمان ها در اثر تماس با ترشحات سدیم دار زخم ها تبدیل به مایعی ژله ای مانند می شود و با حفظ تمام مساحت زخم و همچنین رطوبت موجود در آن، سبب ترمیم و التیام هرچه سریعتر آن می گردد.

از پانسمان های آلژینات می توان برای انواع زخم های مختلف عفونی و غیر عفونی با میزان ترشحات کم تا بسیار زیاد نیز استفاده کرد؛ چرا که این نوع از پانسمان های مدرنِ امروزی از قدرت جذب بسیار بالایی در لایه های میانی خود برخوردار هستند و در نهایت نیز به دلیل سازگاری مطلوبی که بر روی انواع پوست های حساس و نیمه حساس دارند، به سادگی و بدون ایجاد کوچکترین احساس دردی جدا می شوند.