انواع آی یو دی

یکی از بزرگترین مشکلات و دغدغه های زوج ها این است چه روشی برای پیشگیری از بارداری خوب است و زیانی برای دستگاه تولید مثل زنان ندارد. یکی از روش های جلوگیری از بارداری استفاده کردن از داروهای شیمیایی است  که برای بسیار زیادی از خانم های جوان ناخوشایند است و اثرات خیلی  خطرناکی برای آنها به جا می گذارد پس به همین خاطر استفاده کردن از آی یو دی مطمئن ترین روش است که حالت برگشت پذیر را دارد و هیچ آسیبی به بدن خانم ها وارد نمی کند.
آی یو دی یک وسیله پلاستیکی و شکل آن مانند تی انگلیسی که برای پیشگیری از بارداری استفاده می شود. این وسیله توسط پزشک زنان در رحم قرار داده می شود و معمولاً تا ده سال از حاملگی جلوگیری می کند. این دستگاه هنگام نزدیکی هیچ مشکلی ایجاد نمی کند و لازم به چک کردن روزانه آی یو دی نیست. 

دستگاه های آی یو دی که برای داخل رحم استفاده می شود دو نوع می باشند که در پایین آن ها را می بینید: آی یو دی مسی این نوع آیو دی از مس و پلاستیک تشکیل شده است این دستگاه هیچ نوع هورمونی را آزاد سازی نمی کند ولی بلافاصله بعد از قرار دادن آن در رحم شروع به جلوگیری از بارداری می کند. مسی که در این نوع آیو دی به کار رفته است اسپرم را می کشد و اسپرم ها را در رحم نابود می کند یعنی مس این آیو دی یون هایی دارد که آنها را در رحم آزاد می کند. عوارض استفاده از آیو دی مسی شامل خونریزی های ما بین دوره های قاعدگی ،گرفتگی عضلات شکم ،درد و خونریزی شدید قاعدگی است.

انواع آی یو دی

 آی یو دی هورمونی، هورمون هایی به نام پروژسترون لوونورژسترول  تولید می کند. این آیو دی هورمونی  یک هفته طول می کشد تا از بارداری جلوگیری کند این هورمون ها مخاط دهانه رحم را ضخیم می کنند به همین دلیل است اسپرم از دهانه رحم عبور نمی کند و همچنین پوشش داخلی رحم را هم نازک می کند که این عملکرد باعث جلوگیری از رسیدن اسپرم و باروری تخمک ها می شود این هورمون ها می ‌توانند عمل تخمک گذاری را هم متوقف کنند.

تفاوت آی یو دی مسی و آی یو دی هورمونی :
آیو دی مسی از بارداری تا ۱۰ سال جلو گیری می کند ولی نوع هورمونی که بستگی به نوع و مارک تجاری آن دارد فقط ۳ تا ۵ سال از بارداری جلوگیری می کند.
‏آی یو دی مسی خونریزی ها را شدیدتر و درد زیادی در قاعدگی دارد و همچنین بین دوره های قاعدگی لکه بینی و خونریزی به وجود می آورد ولی آی یو دی هورمونی فقط در طول قاعدگی درد و خونریزی شدید دارد.

عوارض استفاده از آی یو دی هورمونی شامل موارد زیر است:
سر درد، آکنه، نامنظم شدن قاعدگی در شش ماه اول، گرفتگی عضلات شکم و درد لگن

قیمت آی یو دی ۱۰ ساله

ایودی IUD یک وسیله برای جلوگیری از بارداری می باشد ، این وسیله دارای انواع مختلفی است مانند : مسی ، نقره ، طلا .

قیمت آی یو دی

آی یو دی را از کجا تهیه کنیم  

آی یو دی یکی از وسیله ها و روش های جلوگیری از بارداری برای مدت طولانی است که این وسیله را سازمان جهانی بهداشت تایید کرده در بیشتر کشورها تولید این وسیله در حال رشد است و یکی از پرمصرف ترین وسیله های جلوگیری از بارداری در کل جهان است. دو نوع از این دستگاه ها در بازار موجود است یک نوع آن مسی است و نوع دیگر هورمونی که هر کدام عملکرد خاص خود را دارند. محل قرار دادن این دستگاه در داخل رحم است و لازم نیست هر روز  نبودن این وسیله در رحم را چک کنید.
همانطور که می دانید آیو دی توسط پزشک زنان و ماما در رحم قرار داده می شود پس باید نزد آنها رفته و یا اگر مراجعه کنید به مراکز بهداشتی شهر و محل زندگی خود و تقاضای خود را برای این روش پیشگیری از بارداری بگویید و بهترین زمان برای قرار دادن آیو دی در روزهای آخر قاعدگی است چون در این زمان بهتر می ‌توان آیو دی را در رحم قرار داد. 
بعضی اوقات آی یو دی را در غیر از زمان قاعدگی هم می توان در رحم قرار داد یعنی پزشک برای اینکه مطمئن شود شما باردار نیستید یک تست بارداری برای شما تجویز می کند و در صورت باردار نبودن این وسیله را در رحم شما قرار می دهد. 

محل قرار گیری آن در رحم است که با توجه به نوع آن از 3 تا 10 سال قابل استفاده هستند .

دستگاه IUD دارای ویژگی های زیادی است که عبارتند از :

بعد از گذاشتن کار خود را انجام می دهد و مانع از بارداری شما می شود ، برای زنان شیرده مناسب می باشد ، هیچ گونه اختلالی در روند داروهای دیگر ایجاد نمی کند ، بعد از برداشتن آن به زودی می توانید باردار شوید ، در صد اطمینان آن 99 درصد است ، موجب سقط جنین نمی شود و همچنین افراد مبتلا به ایدز هم می توانند از IUD استفاده کنند . طراحی آن به این صورت می باشد : دارای دو نخ نرم در انتهای خود است که در میان گردن رحم و در بالای مهبل آویزان می شود . درنتیجه دستگاه IUD بهترین و کارآمد ترین راه حل برای جلوگیری از بارداری است که بسیار مورد اطمینان می باشد ، این دستگاه یک وسیله پلاستیکی یا مسی کوچکی است که در رحم جایگذاری می شود و همچنین لازم به ذکر است که بدانید زنانی که حاملگی هم نداشته اند می توانند از IUD استفاده کنند . پس اگر می خواهید از بارداری جلوگیری نمایید از IUD استفاده کنید زیرا بهترین راه حل برای جلوگیری از بارداری می باشد .

قیمت آی یو دی ۵ ساله

وسیله ای کوچک T شکل که با قرارگیری در قسمت بالای حفره رحم مانع از بارداری می گردد و بارگذاری آن کاملا بدون درد است که تنها طی چند دقیقه در رحم قرار داده می شود.

نوع های مختلفی از ای یو دی IUD از قبیل آی یو دی هورمونی، طلا، نقره، مسی و ... وجود دارد.

ای یو دی

ای یو دی هورمونی چیست

نوع هورمونی آن ماده ای با نام پروژستین تولید می کند که این ماده سبب می گردد تا مخاط ضخیمی در دهانه رحم ایجاد شود و راه را برای ورود اسپرم مسدود می کند و اجازه لقاح با تخمک را نمی دهد اما آی یو دی مسی یون های مسی آزاد کرده و بدین طریق از لقاح تخمک و اسپرم در رحم جلوگیری می کند.

قیمت آی یو دی هورمونی

استفاده از این روش دارای مزایایی بسیاری است که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم. اکثر بانوان می خواهند روشی را برای جلوگیری از بارداری مورد استفاده قرار دهند که اثر طولانی مدت داشته و از خاصیت برگشت پذیری نیز برخوردار باشد استفاده از این روش در مقایسه با سایر روش ها دارای عوارض کمتری است و ایمنی بالاتری دارد همچنین درصد شکست این روش نسبت به سایر روش ها کمتر است. آی یو دی IUD قابلیت باروری خانم ها را به تاخیر نمی اندازد و می توان با اتخاذ تصمیم مبنی بر باردار شدن آن را خارج کرد. اثربخشی روش مذکور بستگی به مدت زمان آن دارد که ممکن است 5 یا 10 ساله باشد.

دستگاه آی یو دی

آی یو دی مسی دارو نیست به همین علت برای کبد و سایر اعضای بدن ضرری ندارد افرادی که به بیماری ویلسون مبتلا هستند نمی توانند از این روش پیشگیری استفاده کنند همچنین خانم های که تازه ازدواج کرده اند و فرزندی ندارند و بیمارانی که در معرض خطر اندوکاردیت هستند باید از استفاده این روش درمان خودداری نمایند. 

آی یو دی میرنا 

آیودی یک دستگاه پلاستیکی به شکل تی است و برای جلوگیری از بارداری در رحم آن را توسط پزشک زنان قرار می دهند.برای قرار دادن این آیو دی نیاز به جراحی نیست و بعضی از خانم ها موقع قرار دادن آیو دی  کمی اذیت می شوند و اگر این درد تا یک ماه ادامه داشت به پزشک مورد نظر مراجعه کنید تا وضعیت شما را بررسی کند.

قیمت دستگاه آی یو دی

این آیو دی نسبت به کاندوم ها و قرص ها و دیافراگم ها تاثیر بیشتری در جلو گیری از بارداری دارد و هیچ عوارضی بر بدن ندارد. این وسیله به مدت پنج سال از بارداری جلوگیری می کند. در هنگام استفاده از فقط ماهی یک بار محل قرارگیری آن را در رحم چک کنید. توجه داشته باشید که قبل از قرار گیری آیو دی شرایط و بیماری های داخلی که دارید را با پزشک در میان بگذارید.
کارایی آی یو دی برای جلوگیری از بارداری:
این دستگاه یک هورمون پروژستین به اسم لونورژسترل را در رحم پخش می کند که باعث کشتن اسپرم ها و بستن دهانه رحم می شود. 

بهترین مارک دستگاه آی یو دی

از ۹۹% احتمال یک درصد بارداری ناخواسته را دارد.
اعتماد و اطمینان این آیو دی بسیار بالا است و نیازی به مصرف و استفاده از سایر روش های جلوگیری از بارداری نیست.
هر موقع که تصمیم به بارداری داشتید می ‌توان با مراجعه به پزشک زنان این آیو دی را از رحم خارج کرد.

آی یو دی پرگنا 

یک وسیله در علم پزشکی است که برای بارداری های ناخواسته گزینه  خیلی خوبی برای جلوگیری از بارداری است و نسبت به روش های دیگر جلوگیری از بارداری خطای کمی دارد آیو دی های مختلفی در بازار وجود دارد همه آنها عملکرد های دارن در حدود کمی با یکدیگر تفاوت دارند که یک نوع از این آیو دی ها پرگنا است.
حلقه ی مسی این آیو دی پرگنا یک قطعه پلاستیکی دارد که با سیم مسی آن را پوشانده است و برای جلوگیری از بارداری آن را داخل رحم قرار می دهند و همچنین یک نخ بسیار نازک نایلونی دارد که وقتی آیو دی را در رحم قرار می دهند این نخ از واژن خارج می شود.
عملکرد آیو دی پرگنا به این صورت است که با رها کردن مس در رحم از لقاح اسپرم و تخمک جلوگیری می کند و به خاطر تغییراتی که در دیواره ی رحم ایجاد می کند اجازه نمی دهد که شخص خانم باردار شود.
بیشتر خانم ها می توانند این روش را برای جلوگیری از بارداری استفاده کنند و این روش برای خانم هایی که قبلاً بارداری نداشته اند و خانم های باردار نمی توانند از این آیو دی ها استفاده کنید

آی یو دی طلا

این دستگاه برای جلوگیری از بارداری استفاده می شود و آن را در رحم هم قرار می دهند. این آی یو دی طلا یکی دیگر از نوع های آیو دی است و ویژگی های زیادی دارد که این ویژگی ها شامل موارد خیلی زیادی است.

قیمت دستگاه iud

هنگام برخورد اسپرم با این وسیله به خاطر طلای به کار رفته در آن اسپرم را از بین می برد و از بارداری جلوگیری می کند. آیودی طلا تا پنج سال تاریخ مصرف دارد و بعد از به پایان رسیدن تاریخ مصرف آن باید آیو دی را تعویض کرد. به خاطر قرار دادن آیو دی طلا در عمق رحم باعث می شود که در دوران قاعدگی خون ریزی کمتری داشته باشد.
ای یو دی طلا به خاطر مسی بیشتری که نسبت به سایر آیودی ها مصرف بیشتری دارد.

قیمت iud

پس به طور خلاصه می توان بگوییم که آی یو دی طلا با کیفیت و مورد اعتماد برای مصرف کنندگان است و زنان برای استفاده کردن از آن دیگر نگران بارداری ناخواسته نمی شوند و هر وقت که دوست داشتن یک بچه دیگر داشته باشند می توانند با مراجعه به پزشک زنان آی یو دی طلا را از رحم خود خارج کنند و بعد از مدت کوتاهی تحت نظر پزشک باردار شوند.

عوارض آیودی چیست

ای یو دی IUD با عوارضی همچون لکه بینی و خونریزی، دردهای زیر شکم، افزایش مقدار خونریزی های قاعدگی در چند سیکل اول و افزایش ترشحات واژینال همراه می باشد که هیچ یک خطرناک نیستند و تمامی موارد پس از گذشت مدت زمان مشخص و یا مصرف مسکن به مرور زمان کاهش پیدا کرده و از بین می روند.

آیودی

آی یو دی مسی بلافاصله پس از بارگذاری و آی یو دی هورمونی 7 روز پس از بارگذاری عملکرد خود را آغاز می کنند البته توجه داشته باشید که چنانچه ای یو دی IUD در دوران تخمک گذاری داخل رحم قرار داده شود باید تا 7 روز پس از آن روش دیگری را جایگزین کرد. احتمال بارداری از این طریق بارگذاری آی یو دی بسیار کم بوده اما باید به طور مرتب جهت معاینه و مطمئن شدن از قرارگیری آن در مکان مناسب به پزشک مربوطه مراجعه کرد گرچه خروج این وسیله به طور خود به خود به ندرت پیش می آید اما در صورت احساس خروج آن از رحم باید فورا به پزشک مراجعه کرد.

قیمت iud در داروخانه  

به دلیل تحریم ها، آی یو دی آمریکایی کمیاب است و هزینه بالایی دارد. آی یو دی Mirena به هیچ وجه از تخمک گذاری جلوگیری نمی کند، اما برای جلوگیری از بارداری عمل می کند. قبل از استفاده از آی یو دی، بهتر است مزایا و معایب آن را بشناسید و سپس نسبت به آن اقدام کنید.

قیمت دستگاه آیودی

بهترین راه برای جلوگیری از بارداری بدون خطر بود، امکان باردار شدن کامل پس از برداشتن IUD وجود دارد. این روش می تواند تا ده سال از بارداری جلوگیری کند. از شیردهی جلوگیری نمی کند و هورمون های بدن را مختل نمی کند. رابطه جنسی مشکلی ندارد.

قیمت دستگاه ضد بارداری iud

پس از گذاشتن IUD  ، بیمار در طی چند ماه خونریزی و درد شدیدی را تجربه می کند. قاعدگی نامنظم می شود و ترشحات واژن زیاد می شود و اگر با خونریزی شدید، درد، سوزش و خارش همراه باشد، بیمار باید با پزشک مشورت کند و چنین استفاده ای از آی یو دی برای همه بدن ها مناسب نیست.