مستر کاردیولوژی

گوشی پزشکی یا استتوسکوپ یکی از حیاتی ترین تجهیزات پزشکی است که با کمک آن صدای اعضای درونی بدن قابل شنود می شود. این گوشی ها در انواع مختلف و توسط برندهای متفاوتی عرضه شده اند که تفاوت هایی با هم دارند و انتخاب آن ها به شغل و هدف شما بستگی دارد. یکی از این گوشی ها، مستر کاردیولوژی است. گوشی پزشکی Master Cardiology از روی دیافراگم به تنظیم صداهای دارای فرکانس بالا یا پایین می پردازد. این وسیله از توپ دو لایه مخصوصی استفاده می کند و هر گونه اختلالات صوتی که در اثر کشیده شدن تیوب ایجاد می شوند را تا حد امکان کاهش می دهد.

گوشی پزشکی مستر کاردیولوژی چیست؟
گوشی پزشکی مستر کاردیولوژی که مخصوص قلب است، یکی از برترین و کاربردی ترین گوشی های پزشکی می باشد. در این گوشی تخصصی نیازی نیست که جهت گیرنده صدا تغییر کند. عملکرد آن ها شبیه به گوشی های کلاسیک II که گیرنده صدای دو طرفه دارند است و به سادگی انواع فرکانس ‌ها را دریافت می‌ نماید. فقط کافی است چست پیس را کمی فشار دهید تا فرکانس‌ ها را دریافت کنید.
گوشی پزشکی مستر کاردیولوژی همانند چست پیس های دوطرفه می باشد و نیازی به جابجایی چست پیس ندارد و به صورت عادی می تواند صداهای مختلف را دریافت کند. این ویژگی خاص چست پیس باعث شده است که معاینات و تشخیص با سرعت بالاتری انجام شوند.

ویژگی های گوشی پزشکی مستر کاردیولوژی
گوشی پزشکی مستر کاردیولوژی از نظر عملکرد سمع در رده بالاترین گوشی های پزشکی غیر دیجیتال قرار می گیرد. این گوشی عملکرد منحصر به فرد خود را مدیون دیافراگم حرفه ای و قطعه سینه ‌ای خود است که دارای قدرت سمع بسیار بالایی می باشند. ویژگی های گوشی قلب مستر کاردیولوژی عبارتند از:
•    صداها را با هر فرکانسی که داشته باشند تنظیم می کند.
•    تنظیم صدا را بر اساس دیافراگم انجام می دهد. 
•    دارای چست پیس یک طرفه که آن را از جنس استیل ضد زنگ ساخته اند.
•    برای کاهش اختلالات صوتی از توپ دو لایه استفاده می کند.
•    سری های گوشی آن در دو سایز در دسترس هستند که برای هر اندازه گوش مناسب می باشند و صدا را به طور دقیق و کامل انتقال می دهند.
•    دارای طراحی ارگونومیک است و زاویه مناسبی برای گوشی دارد و در زمان قرار گرفتن بر روی بدن کاربر، برای پزشک آزاردهنده نخواهد بود‌.
•    گیرنده صدای گوشی پزشکی مستر کاردیولوژی سرد و نیست و باعث انتقال سرما به بدن بیمار نخواهد شد.
•    برای انواع معاینه های مربوط به قلب و حتی سنجش های دقیق تر نیز به کار می رود و مناسب ترین گوشی برای متخصصان است.
•    این گوشی ها را از جنس آلیاژ آلومینیومی می سازند.
•    دارای گارانتی هستند.

اجزاء تشکیل دهنده گوشی پزشکی مستر کاردیولوژی
معمولاً گوشی های پزشکی را از جنس آلومینیوم می سازند؛ اما برای اینکه بتوان گوشی را به خوبی به بدن بیمار چسباند و صدای آن را شنید، از استیل نیز می توان استفاده کرد. استیل به دلیل داشتن وزن بالاتر، چسبندگی بهتری دارد. یک گوشی پزشکی مستر کاردیولوژی باید از اجزاء زیر تشکیل شده باشد:
•    سر گوشی
نخستین قسمت از گوشی پزشکی که با بدن بیمار در تماس است و شبیه به زنگوله می باشد، دیافراگم است. دیافراگم هر گونه لرزش یا ارتعاشی که احساس کند را سریعاً به صوت تبدیل می کند تا پزشک آن را بشنود. به طور معمول، دیافراگم ها را از جنس پلی اتیلن می سازند و بیشتر برای شنیدن فرکانس های بالا به کار می رود. برای اینکه صدا به خوبی شنیده شود باید دیافراگم را به خوبی به بدن بیمار فشار دهید‌. بخش پشتی دیافراگم که پرده در آن وجود ندارد با نام بل شناخته می شود. از این بخش برای صداهای بم ‌تر استفاده می کنند و برای کودکان کاربرد دارد.
•    تیوب
صدایی که از بل یا دیافراگم دریافت شده است، باید از درون لوله های پلاستیکی عبور کند. این لوله ها با حداقل اتلاف انرژی صوت را منتقل می کنند. اندازه لوله نباید به گونه ای باشد که باعث دست رفتن فرکانس ها و صداها شود.
•    گوشی
صدا در نهایت به آخرین بخش که گوشی نام دارد می رسد و پزشک آن را می شنود. بخشی که درون گوش پزشک قرار می گیرد باید از جنس لاستیک نرم باشد و به هیچ وجه از لاستیک سخت یا فلز نباید برای این قسمت استفاده کرد. برای اینکه سر گوشی به خوبی در گوش چفت شود بهتر است اندازه آن بین 25 تا 35 میلی متر در نظر گرفته شود.

سخن پایانی
گوشی های پزشکی انقلابی عظیم در صنعت پزشکی بودند. البته پیش از آن نیز از روش های دیگری برای شنیدن صدای اعضای داخلی مانند قلب استفاده می شد‌. با ساخت این گوشی ها معاینات و تشخیص پزشک ها سریع تر و بهتر انجام شد. یکی از انواع این گوشی ها، مستر کاردیولوژی می باشد که به طور تخصصی برای شنیدن صدای قلب استفاده می شود. این گوشی دارای ویژگی های خاص و شگفت انگیزی می باشد که آن را به گوشی مخصوص متخصصان تبدیل کرده است.