به فروشگاه اینترنتی آریاطب خوش آمدید!

علاقه مندی ها
قیمت همکاری

دسته بندی ها:

محصولات:

عمل پی آر پی زانو

عمل پی آر پی زانو

عمل پی آر پی زانو (پلاسمای غنی از پلاکت) یک روش پزشکی ست که در سال های اخیر به عنوان درمان زانو درد و صدمات محبوبیت پیدا کرده. پی آر پی یک گزینه درمانی غیر جراحی ست که از خون خود بیمار برای بهبود و کاهش درد استفاده می کند. این روش شامل کشیدن مقدار کمی از خون بیمار و سپس پردازش آن در یک سانتریفیوژ برای جدا کردن پلاکت ها از بقیه اجزای خون می باشد. پلاسمای غنی از پلاکت به دست آمده سپس به مفصل زانو تزریق می شود، جایی که می تواند روند بهبود طبیعی بدن را تحریک کند.

تزریق PRP اغلب برای درمان بیماری های زانو مانند استئوآرتریت، تاندونیت و آسیب های رباط استفاده می شود. این روش کم تهاجمی،می تواند در مطب پزشک یا کلینیک سرپایی انجام شود.

یکی از مزایای تزریق PRP این است که یک گزینه درمانی طبیعی است که شامل استفاده از دارو یا جراحی نمی شود. از خون خود بیمار استفاده شده که خطر واکنش های آلرژیک یا سایر عوارض را کاهش می دهد. یکی دیگر از مزایای عمل پی آر پی زانو تسکین درد طولانی مدت می باشد و عملکرد زانو را بهبود خواهد بخشید. بسیاری از بیماران پس از انجام درمان PRP بهبود قابل توجهی در درد و تحرک زانو خود داشته و احساس رضایت خود را اعلام میکنند.

با این وجود، باید بدانید که تزریق PRP شاید برای همه بیماران یا همه بیماری های زانو موثر نباشد. ضروری ست که با پزشک متخصص واجد شرایط مشورت کنید تا تعیین کند که آیا عمل پی آر پی زانو گزینه درمانی مناسبی برای شرایط خاص زانو شما خواهد بود یا خیر.

عمل پی آر پی زانو

دستور العمل های قبل و بعد از پی آر پی

عمل پی آر پی زانو  برای بسیاری از بیماری های مختلف مرتبط با بافت نرم ، تاندون و رباط قابل استفاده می باشد. درمان PRP  از حدود 20 سال پیش در اروپا مورد استفاده قرار می گیرد، ورزشکاران حرفه ای از مدت ها قبل مزایای این درمان را مشاهده کرده و تا همین اواخر، ورزشکاران و بیماران برای چنین درمانی به خارج از کشور سفر می کردند. در نهایت، این درمان برای استفاده در ایران تایید شد! راه های بسیار زیادی از طریق پی آر پی وجود دارد که می تواند به طور ایمن و موثر بسیاری از بیماری ها یا آسیب ها را درمان کند.
دیده شده است که هنگامی که PRP با روش های تسکین آرتروز زانو ترکیب شود، توانایی مفصل برای بهبودی را به شدت افزایش می دهد. با توجه به اینکه در درمان PRP از خون خود بیمار استفاده می شود، در حقیقت از فاکتورهای شفابخش خود بیمار استفاده شده است. این فاکتورهای رشد همان فاکتوری ست که هنگام بریدگی یا زخم باعث بهبود آن قسمت از بدن می شود. که در ناحیه ای که آسیب دیده و یا عروقی ندارد (معمولاً جریان خون زیادی دریافت نمی کند) متمرکز می شوند. پلاکت ها به سمت محل هدف برای بازسازی آن ناحیه جمع می شوند و این عمل به کمک و سرعت بخشیدن روند بهبودی محل آسیب دیده  کمک می کند و PRP مزایای درمانی طولانی مدتی دارد.

عمل پی آر پی زانو چیست

بیماران زیادی از درمان PRP  استقبال می کنند چرا؟ چون واقعا کار میکنه! پی آر پی یک روش ایمن و موثر برای بهبودی با استفاده از خون خود شماست و احتمال دارد نیاز به جراحی را برطرف کند!

عمل پی آر پی زانو

فرآیند پی آر پی

پلاسمای غنی از پلاکت از طریق نمونه کوچکی از خون بیمار و چرخاندن آن در سانتریفیوژ برای غلیظ و جداسازی پلاکت ها و پلاسما از سایر اجزای خون شماست که به محل آسیب در بدن تزریق می شود.

چرا PRP اثرگذار است؟

پلاکت ها بخشی از خون که حاوی فاکتورهای رشد و پروتئین هستند و در ترمیم و بازسازی بافت آسیب دیده بسیار کاربردی می باشند ودر تسریع روند بهبودی بدن و رساندن شفا به مناطقی از بدن که به طور معمول این درمان را دریافت نمی کنند، عمل می کند. مفاصل ، تاندون ها و رباط های بدن جریان خون محدودی دریافت می کنند. بنابراین در بیشتر موارد، بهبود خود به خود برای این نواحی بسیار دشوار است. تزریق پی آر پی به طور مستقیم به محل آسیب، با تشویق به رشد و بازسازی، التیام سلول های جدید و سالم عمل می کند.

PRP  برای درمان چه بیماری هایی استفاده می شود؟

بیماری ها و آسیب های بسیاری وجود دارد که پی آر پی می تواند به طور ایمن و موثر آنها را درمان کند. رایج ترین دلیل درد و آسیب مربوط به مفاصل ضعیف شدن رباط ها و تاندون ها می باشد. برخی از رایج ترین آسیب هایی که از درمان پی آر پی می توانند بهره مند ببرند عبارتند از:

•    آرتروز مفاصل اصلی (زانو، شانه، مچ پا، لگن و ستون فقرات).
•    کشیدگی و پارگی روتاتور کاف
•    آسیب های منیسک پاره شده
•    تاندونیت و رگ به رگ شدن رباط
•    درد مزمن زانو (آرتریت یا آسیب)
•    کشیدگی عضلات، نقاط ماشه ای
•    تاندونوز (آرنج تنیس بازان)
•    تونل کارپال

درمان‌های پلاسمای غنی از پلاکت باعث تقویت این بافت‌های ضعیف خواهد شد که منجر به بهبود عملکرد مفاصل و عضلات با درد بسیار کمتری می‌شود.

نگاهی عمیق‌تر به فرآیند PRP 

در مقاله قبلی، مروری بر فرآیند PRP ارائه کردیم.  تا آگاهی شما را نسبت به اینکه چه پروتکل هایی را می توانید قبل و بعد از درمان خود انتظار داشته باشید، همچنین نحوه انجام این روش، بسته به آسیب خاص شما، ممکن است یک تا چند جلسه پلاسمای غنی از پلاکت لازم باشد. به بیماران مشاوره داده می شود تا یک برنامه ایده آل برای هر فرد ایجاد شود و بهترین نتیجه برای یک درمان موفق فراهم شود.

قبل از انجام PRPچه کارهایی باید انجام دهید

قبل از جلسه درمان PRP، پزشک در مورد آنچه که در طول درمان انتظار دارید به شما مشاوره خواهد داد. با این حال، قبل از جلسه پی آر پی باید چند نکته را در نظر بگیرید:
•    حداقل پنج روز قبل از عمل، از مصرف داروهای ضد التهابی پرهیز کنید.
•    یک هفته قبل از عمل، از مصرف هر گونه داروی گیاه یا مکمل رقیق کننده خون خودداری کنید.
•    یک تا دو هفته قبل از عمل، استروئیدهای سیستماتیک را قطع کنید.
•    حداقل یک ماه قبل از عمل، تزریق استروئید انجام ندهید.
•    در روز عمل، صبحانه کامل و سالم بخورید و حتما آب فراوان بنوشید.

لطفاً توجه داشته باشید که اگر استروئیدهای خوراکی مزمن مصرف می کنید، باید در مورد برنامه قطع مصرف پزشک مربوطه را در جریان قرار دهید، زیرا قطع ناگهانی احتمال عوارض جانبی وجود دارد. ما در اینجا قطع یا مصرف هیچ گونه رژیم دارویی را بدون مشورت با پزشکی که آنها را برای شما تجویز کرده توصیه نمی کنیم.

دستورالعمل های پس از عمل پی آر پی

توصیه می شود پس از جلسه PRP تراپی، همه بیماران در روز عمل استراحت کنند. برای 2 روز آینده، از ناحیه تزریق به طور محدود استفاده کنید ، اما حرکت داشته باشید زیرا حرکت به بهبودی مفصل کمک خواهد کرد و باعث جذب پلاسمای غنی تزریق شده توسط بافت های اطراف آن ناحیه می شود.

دستورالعمل های 0 تا 3 روز پس از عمل

پس از درمان، این احتمال وجود دارد که درد یا ناراحتی خفیف تا متوسط را در محل تزریق تجربه کنید. این امر طبیعی می باشد و نشانه دهنده تطبیق بدن شما با تزریق در حال بهبودمی باشد. برای تاثیر بیشتر و بهبود سریع تر مقدار زیادی آب بنوشید. بعد از عمل هیچ دارویی را سر خود مصرف نکنید، مگر اینکه وسط پزشک تجویز شود. زیرا مصرف خود سرانه هر دارویی می تواند بر روند بهبودی یا سایر عوارض جانبی تأثیر بگذارد. بنابراین، استفاده از هر یک از این داروها را پس از انجام عمل برای بهترین نتیجه با مشورت پزشک خود قطع کنید:
•    داروهای ضد التهاب حداقل 4 هفته پس از عمل
•    گیاهان رقیق کننده خون، مکمل ها یا ویتامین ها به مدت 21 روز پس از عمل
•    استروئیدهای سیستماتیک به مدت 6 هفته پس از عمل

عمل پی آر پی زانو

سایر دستورالعمل های مهمی که باید بعد از عمل PRP رعایت شود

•    در 72 ساعت اول پس از عمل از قرار دادن یخ یا حرارت در محل تزریق خودداری کنید.
•    در چند روز اول پس از عمل، حمام آب گرم و یا به سونا نروید.
•    تا 2 روز بعد از عمل از مصرف هرگونه نوشیدنی الکلی خودداری کنید.
•    در 24 ساعت اول بعد از عمل از حمام کردن خودداری کنید.
•    از سیگار کشیدن خودداری کنید.

دستورالعمل های 4 هفته پس از عمل پی آر پی

در این مرحله از بهبودی، باید به تدریج فعالیت های روزانه خود را افزایش دهید. و می توانید تمرینات خود را شروع کنید. ورزش مناسب بخش مهمی از نتایج بلند مدت می باشد. شما می توانید قبل از عمل و در جلسه مشاوره تعیین کنید که کدام تمرینات برای شما مناسب تر خواهد بود.
•    یخ را می توان 3-4 بار در روز به مدت 15-20 دقیقه برای راحتی استفاده کرد.
•    داروهای ضدالتهابی (مانند ایبوپروفن و ناپروکسن) را می توان برای کمک به کنترل درد باقیمانده در این زمان مصرف کرد، طبق دستور مصرف شود.
•    به اجتناب از نوشیدنی های الکلی، سیگار کشیدن یا مقادیر زیاد کافئین ادامه دهید.

دستورالعمل های 5 هفته پس از عمل

در این مرحله از بهبودی، بهتر است که فیزیوتراپی را شروع کنید تا ناحیه مورد نظربه بهبودی طولانی‌مدت ادامه دهد. در این مرحله باید برای معاینه و بررسی روند بهبودی به پزشک خود مراجعه کنید.  باید این ویزیت های پیگیری را ادامه دهید حتی اگر بهبودی شما به خوبی پیش رود. اگر تغییراتی در برنامه درمانی شما وجود داشته باشد، تنها باید با دستور پزشک این تصمیمات اتخاذ شود.

prp زانو

در روش قدیمی معمولاً با استفاده از تزریق کورتیکواستروئید یا جراحی، پارگی ها و بیماری های مربوط به مفصل بافت نرم را درمان می کنند.  مطالعات نشان می‌دهد که احتمال دارد جراحی باعث ایجاد بافت اسکار شود و درمان‌های کورتیکواستروئیدی معمولاً کوتاه‌مدت بوده و ترمیم‌کننده نیستند.

معایب جراحی زانو پی آر پی

در حالی که جراحی زانو پی آر پی در سال های اخیر محبوبیت زیادی پیدا کرده، توجه به این نکته ضروری ست که برخی از معایب احتمالی برای این روش وجود دارد. در ادامه به برخی از معایب جراحی زانو پی آر پی می پردازیم.

1. تحقیقات محدود: در حالی که مطالعاتی در مورد اثربخشی جراحی زانو PRP انجام شده ، هنوز تحقیقات محدودی در مورد مزایا و خطرات طولانی مدت این روش وجود دارد. این بدان معنی می باشد که هنوز چیزهای زیادی برای یادگیری در مورد خطرات و مزایای بالقوه جراحی زانو PRP وجود دارد.

2. هزینه: جراحی PRP زانو هزینه گزافی دارد و احتمال دارد تحت پوشش بیمه قرار نگیرد. این امر برای برخی از بیماران پرداخت هزینه های این روش را دشوار می کند، به خصوص اگر به چندین درمان نیاز داشته باشند.

3. درد و ناراحتی: در حالی که جراحی زانو PRP به طور کلی یک روش کم تهاجمی در نظر گرفته می شود، اما همچنان باعث درد و ناراحتی می شود. احتمال دارد بیما تا چند روز پس از عمل درد و تورم در مفصل زانو را تجربه کند.

4. عفونت: مانند هر روش پزشکی، خطر عفونت با جراحی PRP زانو وجود دارد. در حالی که احتمال خطر عفونت بسیار کم می باشد، اما هنوز یک عارضه بالقوه است که بیماران باید از آن آگاه باشند.

5. اثربخشی محدود: در حالی که برخی از بیماران  پس از جراحی PRP زانو تسکین درد قابل توجه و بهبود عملکرد را تجربه می کنند، این روش ممکن است برای همه موثر نباشد. اجتمال دارد برخی از بیماران بهبودی در علائم خود نداشته باشند و یا شاید نیاز به درمان های اضافی یا جراحی داشته باشند.

در پایان

امروزه اکثر پزشکان  به استفاده از سلول‌های بنیادی خود بیمار و فاکتورهای التیام‌دهنده PRP معتقد هستند که در محل آسیب یا درد به بدن بیمار تزریق می‌شود . بسیاری از بیماران تنها پس از یک بار درمان احساس آرامش می کنند، که حتی ممکن است یک نتیجه دائمی باشد.

عمل PRP زانو یک گزینه درمانی امیدوارکننده برای درد و آسیب های زانو است. این یک روش طبیعی و کم تهاجمی ست که می تواند درد طولانی مدتی را تسکین دهد و عملکرد زانو را بهبود بخشد. اگر زانو درد دارید یا آسیب زانو دارید، با پزشک متخصص مشورت کنید تا ببینید آیا تزریق PRP  گزینه درمانی مناسبی برای شما می باشد یا خیر. ضروری ست که معایب احتمالی این روش را در نظر بگیرید و در مورد خطرات و مزایای جراحی زانو PRP با پزشک خود صحبت کنید.

پست های مرتبط 0 نظرات
نظر خود را ارسال کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند *

ارتباط با ما
شماره های تماس لینک اتصال به واتساپ مصرفی پزشکی لینک اتصال به واتساپ زیبایی لینک اتصال به اینستاگرام آریاطب
ارتباط با ما
لینک اتصال به واتساپ مصرفی پزشکی لینک اتصال به واتساپ زیبایی