به فروشگاه اینترنتی آریاطب خوش آمدید!

علاقه مندی ها
قیمت همکاری

دسته بندی ها:

محصولات:

مراقبت های بعد از پی آر پی زانو

مراقبت های بعد از پی آر پی زانو

پی آر پی زانو یکی از روش های درمانی نسبتا جدید است که با اثربخشی 85 درصدی خود در سال های اخیر توجه بسیاری از پزشکان را به خود جلب کرده است. به طور کلی از این روش درمانی برای بهبود مشکلات زانو استفاده می شود که البته اثرات مثبتی نیز دارد. اما یکی از سوالات بسیاری که مشتریان ما می پرسند این است: مراقبت های بعد از پی آر پی زانو چیست؟

با توجه به سوالات متداول شما تصمیم گرفتیم در این مقاله سایت آریاطب در مورد مراقبت بعد از پی آر پی زانو ، درد پس از پی آر پی، عوارض زانو پی آر پی و سایر نکات مرتبط صحبت کنیم؛ بنابراین، اگر قصد پیروی از این روش درمانی را دارید و به دنبال کمی اطلاعات بیشتر هستید، توصیه می کنیم همراه ما باشید. پی آر پی زانو یا (پلاسمای غنی از پلاکت) یکی از جدیدترین روش های درمانی است که در سراسر جهان رایج شده است. به طور معمول، PRP از حجم بالایی از پلاکت ها تشکیل شده است. پلاکت ها بخشی از خون هستند که به لطف عواملی مانند پروتئین می توانند در ترمیم بافت های آسیب دیده بسیار موثر باشند. در نتیجه، استفاده از پلاکت ها یا PRP به طور مستقیم در محل آسیب منجر به کاهش درد و بهبود عملکرد مفصل می شود. معمولاً برای این کار از پلاکت های موجود در خون بیمار استفاده می شود. بنابراین، حداقل عوارض مرتبط با آلرژی انتظار می رود.

علاوه بر کاربردهای مختلفی که وجود دارد، پی آر پی زانو نتایج بسیار موثری دارد، معمولاً این روش درمانی توسط متخصصان ارتوپدی برای کمک به کسانی که از التهاب زانو رنج می برند استفاده می شود.

مراقبت های بعد از پی آر پی زانو

با این حال، علاوه بر استفاده برای مفصل زانو، پلاسمای غنی از پلاکت برای درمان مفاصل دیگر نیز استفاده می شود، از جمله:

  • درد مزمن مفاصل
  • آسیب های رباط صلیبی قدامی
  • آسیب به مفصل شانه، آرنج و سایر مفاصل
  • پیچ و تاب و کشش
  • درمان انواع بیماری های اسکلتی عضلانی
  • کشیدگی های عضلانی
  • تاندونیت و رگ به رگ شدن رباط
  • درمان آرتروز مفاصل مختلف
  • سندرم تونل کارپال
  • کشیدگی و پارگی روتاتور کاف
  • تاندونوز (آرنج تنیس بازان)
  • و…

چه کسانی نباید از پی آر پی زانو استفاده کنند؟

باید در نظر داشت که این روش ممکن است برای همه مناسب نباشد، نمی توان معیار خاصی را مشخص کرد و نشان داد که این دسته از افراد نباید از این روش استفاده کنند. اما مواردی وجود دارد که باید قبل از انجام آنها بررسی شده و بر اساس نتایج آنها روشن شود.

سن: منعی در این زمینه وجود ندارد و همه می توانند از PRP استفاده کنند.

وضعیت خون: گروه خونی در این زمینه تاثیری ندارد، اما اگر پلاکت خون بیمار کمتر از حد طبیعی باشد، این گزینه مناسبی نیست.

سلامت: افراد کاملا سالم یک گزینه درمانی مناسب هستند. به عنوان مثال، افراد سیگاری، افراد مبتلا به دیابت، تیروئید، سرطان یا سایر بیماری های مزمن کاندیدای مناسبی برای استفاده از این روش نیستند.

مزیت انجام PRP چیست؟

برای استفاده از این روش درمانی ابتدا نمونه ای از خون بیمار گرفته می شود، برای این منظور خون را در دستگاهی به نام سانتریفیوژ قرار می دهند تا با چرخاندن خون با سرعت بالا، پلاکت ها را از سایر گلبول های قرمز جدا کند. که حاوی مقدار زیادی پروتئین است توسط متخصص زانو مجددا به زانوی فرد تزریق می شود. این پلاکت حاوی پروتئین های مختلفی است که مهمترین آنها فاکتور رشد است که با تزریق به زانوی آسیب دیده باعث التیام و بازسازی ناحیه آسیب دیده می شود. مقدار دقیق مورد نیاز به میزان آسیب بستگی دارد. بسته به درجه آسیب، مقدار معینی در طی 1 تا چند روز تزریق می شود. تمامی مراحل تهیه و تزریق پلاسما در مطب پزشک در حدود نیم ساعت انجام می شود.

پس از تزریق، بیمار احتمالاً درد خفیفی را احساس خواهد کرد که کاملاً طبیعی و قابل تحمل است. این درد نشان می دهد که روند بهبودی شروع شده و ماده تزریق شده با اندام سازگار است. همانطور که در ابتدا اشاره کردیم، این روش درمانی یکی از مطمئن ترین روش های مورد استفاده است، اما برای دستیابی به نتایج بهتر توصیه می شود مراقبت های زانو با پی آر پی را جدی بگیرید. این مراقبت ها عبارتند از:

  • به مدت یک هفته قبل و بعد از پی آر پی از مصرف دخانیات، الکل و هر گونه داروی دیگر خودداری کنید.
  • پس از عمل از مصرف داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین، آسپرین، ویتامین C و E خودداری کنید.
  • به هیچ عنوان محل تزریق پی آر پی را ماساژ ندهید.
  • برای پیشگیری و کاهش تورم، تا دو روز از کمپرس یخ استفاده کنید.
  • در معرض مستقیم نور خورشید قرار نگیرید.
  • در روزهای اول از رفتن به توالت پرهیز کنید.
  • حتما به مدت دو هفته از ضد آفتاب استفاده کنید.
  • از ورزش های شدید خودداری کنید.

پس از درمان، از مصرف داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی خودداری کنید، زیرا این داروها ممکن است اثر درمان را کاهش دهند.
ممکن است چند روزی راه رفتن برای شما سخت باشد، از یک اهرم کمکی برای جلوگیری از فشار روی زانو استفاده کنید.
البته دقت کنید که نکاتی که در بالا به آن اشاره شد تنها مختص پی آر پی زانو نیست و شامل تزریق پی آر پی در نقاط مختلف بدن نیز می شود.

مراقبت های بعد از پی آر پی زانو

محل تزریق را ماساژ ندهید

در بین مراقبت های فوق بعد از پی آر پی زانو یکی از مهمترین آنها مربوط به ماساژ محل تزریق می باشد. اگر محل تزریق را ماساژ دهید، فقط روند بهبودی را کاهش خواهید داد.

بعد از تزریق پی آر پی استراحت کنید

همه پزشکان توصیه می کنند که پس از تزریق، بیمار یک روز کامل استراحت کند و سپس به مدت دو روز از انجام فعالیت های سنگین که باعث فشار به زانو می شود خودداری کند.

ورزش بعد از پی آر پی

اگر ورزش شما سبک است یک هفته بعد از تزریق می توانید حرکات خود را انجام دهید اما اگر حرکات ورزشی شما سنگین است توصیه می شود تا حد امکان از وارد آوردن فشار به زانو خودداری کنید. باید از پزشک خود بپرسید که چقدر زمان لازم است.

اما به خاطر داشته باشید که استراحت مطلق برای مدت طولانی فایده ای ندارد، فعال بودن به شما کمک می کند تا سریعتر بهبود پیدا کنید.

آیا پی آر پی به زانوی شما آسیب می رساند؟

زانو درد بلافاصله پس از تزریق PRP طبیعی است، اما درد بعد از PRP بسیار نادر و کاملا قابل تحمل است، بنابراین جای نگرانی وجود ندارد. سپس به مدت دو تا سه روز احتمالاً کمی درد در ناحیه زانو احساس خواهید کرد که البته باز هم بسیار خفیف است، اما اگر اذیت می شوید، می توانید پس از مشورت با پزشک از مسکن های بدون نسخه استفاده کنید.
پی آر پی زانو یک روش درمانی نسبتا غیر تهاجمی است که معمولاً پس از دریافت نتایج داروهای ضدالتهابی، تمرینات ورزشی و روش های خانگی انجام می شود. PRP با کشیدن خون و تزریق آن به عضلات و فضای زانو انجام می شود. پلاکت ها که سلول های خونی مهمی هستند از خون جدا شده و مواد مغذی مورد نیاز برای بهبود زانو به آن اضافه می شود. این مواد مغذی از طریق یک سوزن به زانوی شما تزریق می‌شوند و روند بهبودی زانو درد را آغاز می‌کنند. بسیاری بر این باورند که PRP روند بهبود طبیعی را سرعت می بخشد. مانند آزمایش، از شما خون گرفته می شود ، این خون مانند سایر آزمایشات به مقدار کم توسط پزشک ارتوپد گرفته و جمع آوری می شود.
خون جمع آوری شده و در ظرف مخصوص قرار می گیرد ، سپس این خون در یک سانتریفیوژ قرار می گیرد و با سرعت بالایی شروع به چرخش می کند. این فرآیند پلاسما را از خون جدا می کند. همانطور که گفتیم پلاسما حاوی مقادیر زیادی پلاکت است ، پلاسمای جدا شده از خون شما با مواد مغذی مورد نیاز زانو ترکیب شده و آماده تزریق است.

PRP زانو در درمان انواع زانو درد استفاده می شود ، این روش در مقایسه با سایر روش های درمانی تاثیر موثر و قابل توجهی دارد. با توجه به اثربخشی پی آر پی زانو، 85 درصد از کسانی که این روش را انجام داده اند، نیازی به جراحی زانو نداشته اند. PRP زانو برای درمان بیماری هایی مانند آرتروز، پارگی تاندون ها، رباط ها و منیسک زانو استفاده می شود. این پلاسمای غنی در درمان بسیاری از بیماری ها و مشکلات زانو استفاده می شود که در زیر ذکر شده است:

  • اصلاح بی ثباتی زانو
  • ترمیم انواع آسیب های مفصلی
  • ترمیم کشش رباط زانو
  • درمان آرتروز
  • تسکین درد مزمن
  • ترمیم رباط صلیبی قدامی (ACL).

مراقبت های بعد از پی آر پی زانو

به طور خلاصه، PRP زانو به عنوان یک روش ارزان قیمت با دوره نقاهت کوتاه برای درمان مشکلات مفصلی و عضلانی مرتبط با زانو شناخته می شود

مراقبت های بعد از پی آر پی زانو

مراقبت های بعد از پی آر پی زانو باید برای اطمینان از بهبودی سریعتر بیمار و جلوگیری از عوارض جانبی ناخواسته دنبال شود. مراقبت از زانو یکی از عناصر اساسی ریکاوری زانو پس از جراحی است معمولاً این مراقبت اولیه شامل استراحت و دارو است. هر یک از مراقبت های زانو پس از پی آر پی برای راحتی شما در آریاطب توضیح داده شده است.


یکی از اساسی ترین و ساده ترین مراقبت های بعد از پی آر پی زانو استراحت است. استراحت اولین توصیه ای است که پزشک بعد از پی آر پی به شما می دهد. زیرا زانو بعد از عمل نیاز به استراحت دارد. این استراحت به زانو فرصت ترمیم و بهبودی می دهد. بنابراین فرد نباید پس از انجام پی آر پی به زانوی خود فشار بیاورد. معمولاً بیمار پس از انجام پی آر پی زانو از انجام فعالیت های سنگین و حمل وزنه های سنگین منع می شود. پزشک ممکن است داروهای ضد التهاب یا سایر داروها را برای کاهش درد، التهاب و تورم تجویز کند. یکی از جنبه های ضروری مراقبت از زانو پس از پی آر پی، مصرف داروهای تجویز شده توسط پزشک است. در طول دوره نقاهت پس از این عمل، داروها نقش اساسی در کاهش درد، کنترل التهاب و تسریع بهبودی دارند.

داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن معمولا برای کمک به کاهش التهاب و درد تجویز می شوند. این داروها با کنترل تورم در ناحیه عمل شده و کمک به حرکت سریعتر عضلات و مفاصل کمک می کنند. علاوه بر این، در برخی موارد، داروهای ضد انعقاد مانند وارفارین یا هپارین برای جلوگیری از لخته شدن خون و عوارض آن تجویز می شود ، توجه داشته باشید که در صورت تجویز داروی ضد انعقاد حتماً دستورات پزشک را به دقت رعایت کنید.

اگر به خاطر داشته باشید، استراحت و اجتناب از استرس بیش از حد کلید بهبود زانو بود. بنابراین برای جلوگیری از فشار بر زانو می توانید از عصا و واکر استفاده کنید ، عصا به عنوان ستون یا تکیه گاه برای محافظت و تثبیت زانو عمل می کند. پس بهتر است بعد از تزریق پی آر پی زانو برای بهبودی سریعتر از عصا استفاده کنید. اگر از مراقبت های زانو پس از پی آر پی پاسخی دریافت نکرده اید، می توانید از زانوبند برای تسکین استفاده کنید.

تمرینات فیزیوتراپی و توانبخشی

برای بهبود دامنه حرکتی و قدرت زانو پس از پی آر پی، معمولا فیزیوتراپی توصیه می شود ، تمرینات توانبخشی شامل موارد مختلفی از جمله افزایش قدرت عضلات اطراف زانو، افزایش دامنه حرکتی و بهبود عملکرد مفاصل است. فیزیوتراپی یکی از مراقبت های مهم بعد از پی آر پی زانو است زیرا یکی از اساسی ترین عوامل برای بهبود وضعیت فیزیکی و عملکرد زانو است. این تمرینات به تقویت عضلات پشت زانو کمک می کند. نمونه ای از این تمرینات، حلقه کردن پا در حالت نشسته یا افقی است به طور مرتب و زیر نظر فیزیوتراپ تعداد تکرارها و میزان مقاومت افزایش می یابد. این تمرینات به بهبود تعادل و کنترل حرکت کمک می کند به عنوان مثال، انجام تمرینات ایستاده روی یک پا که توسط یک سطح ثابت حمایت می شود. در برخی موارد، پس از پی آر پی زانو، ممکن است حرکت زانو محدود شود ورزش هایی با هدف افزایش دامنه حرکتی با کمک فیزیوتراپیست به تدریج دامنه حرکت را کاهش می دهد. تمرینات باید با دقت و زیر نظر فیزیوتراپیست انجام شود انتخاب نوع تمرینات و تعداد تکرارها باید با توجه به شرایط بدنی و نیاز هر بیمار تعیین شود علاوه بر این، در صورت بروز درد یا علائم ناخوشایند دیگر در طول تمرینات، باید فیزیوتراپ خود را در جریان قرار دهید تا تمرینات به درستی تنظیم شده و از بروز مشکلات جدی جلوگیری شود.

به یک رژیم غذایی سالم پایبند باشید

تغذیه مناسب در روند ریکاوری زانو بسیار مهم است ، غذاهای حاوی ویتامین و پروتئین کافی به بهبود سریع و بهتر زانو کمک می کنند. تغذیه به عنوان یک عامل کلیدی در تسریع روند بهبود، افزایش انرژی و تقویت سیستم ایمنی بدن عمل می کند. ویتامین ها می توانند به تقویت عملکرد سلول ها و بافت های بدن کمک کنند. مصرف مقادیر کافی پروتئین از منابع مختلف مانند گوشت سفید، ماهی، ماهی روغنی و محصولات لبنی به ترمیم بافت های آسیب دیده و تقویت عضلات کمک می کند. مصرف آنتی اکسیدان ها، مانند میوه هایی مانند آناناس و سبزیجات، به محافظت از سلول ها در برابر آسیب اکسیداتیو کمک می کند و به بهبود سلامت کلی بیماران پس از PRP زانو کمک می کند ، از مصرف غذاهای چرب پرهیز کنید و از شکر پرهیز کنید

و در آخر
در این مقاله سعی کرده ایم شما را با مراقبت های بعد از پی آر پی زانو آشنا کنیم. همانطور که خواندید این تزریق یک روش کم تهاجمی است که هیچ مشکلی برای بیمار ایجاد نمی کند تمام کارهای مراقبتی که باید انجام دهید حداکثر یک هفته طول می کشد و سپس می توانید به طور کامل به زندگی روزمره خود بازگردید.

اگر در این زمینه سوالی دارید، در قسمت نظرات با ما در ارتباط باشید.

مراقبت های بعد از پی آر پی زانو روند تسکین زانو درد را سرعت می بخشد در مواردی که درد زانو با داروها، فیزیوتراپی و روش های خانگی برطرف نمی شود، پزشک متخصص PRP زانو را مد نظر قرار می دهد. پی آر پی زانو پی آر پی یک روش درمانی است که معمولاً باعث می شود 80 درصد از افراد پس از اعمال آن بهبودی در درد زانو خود را گزارش کنند. شایان ذکر است که پس از انجام پی آر پی، مراقبت از زانو می تواند از جراحی زانو جلوگیری کرده یا آن را به تاخیر بیندازد.

مراقبت های بعد از پی آر پی زانو مانند هر عمل زانو مهمتر از عمل است. زیرا مراقبت های بعد از پی آر پی ارتباط مستقیمی با بهبودی سریع زانو دارد ، پس از پی آر پی، سایر داروها، تمرینات فیزیوتراپی، برنامه غذایی برای تسریع روند درمان توسط پزشک تجویز و تنظیم می شود. ما در آریاطب توضیحات کاملی از مراقبت بعد از پی آر پی زانو ارائه دادیم.

پست های مرتبط 0 نظرات
نظر خود را ارسال کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند *

ارتباط با ما
شماره های تماس لینک اتصال به واتساپ مصرفی پزشکی لینک اتصال به واتساپ زیبایی لینک اتصال به اینستاگرام آریاطب
ارتباط با ما
لینک اتصال به واتساپ مصرفی پزشکی لینک اتصال به واتساپ زیبایی