به فروشگاه اینترنتی آریاطب خوش آمدید!

علاقه مندی ها
قیمت همکاری

دسته بندی ها:

محصولات:

جدول زردی نوزاد

جدول زردی نوزاد

اگر نوزاد شما زردی دارد، احتمالاً دوست دارید بدانید که وضعیت او پس از درمان مانند فتوتراپی چقدر بهبود یافته یا بدتر شده است؟ و واقعاً میزان زردی نوزاد را بدانید. حتی ممکن است بخواهید قبل از شروع درمان وضعیت او را بدانید و بررسی کنید که آیا وضعیت او طبیعی است یا وضعیت بدتر از آن چیزی است که فکر می کنید... در ادامه با بررسی میزان زردی نوزاد آشنا می شویم.

زردی نوزاد از چشم شروع می شود و سپس به سایر قسمت های بدن سرایت می کند. البته، درجه زردی گاهی اوقات تشخیص را در چشم دشوار می کند (سفیدی چشم) یا عوامل دیگری ممکن است علت آن باشد. پزشکان اطفال معمولاً از چک بیلی روبین برای تشخیص درجه زردی نوزادان استفاده می کنند، اگرچه چک بیلی روبین یک دستگاه پیشرفته است، اما هنوز قادر به تشخیص دقیق درجه زردی نیست. بنابراین در نهایت مطمئن ترین راه یعنی آزمایش بیلی روبین تجویز می شود.اما اگر جدول زردی یک نوزاد دارای شاخص بیلی روبین 12 باشد، برای مثال، این همیشه خطرناک نیست، در واقع، این خطر توسط شاخص بیلی روبین و همچنین عوامل دیگر تعیین می شود.

عوامل خطر

پزشکان معمولا نموداری دارند که بر اساس آن عوامل خطر در درمان زردی را بررسی می کنند.

نوزادان با عوامل خطر زیاد

  •  زردی بالینی در 24 ساعت اول پس از تولد
  •  سطح بالای بیلی روبین نوزاد در نمودار بوتان
  • نوزادی که در هفته 35 یا 36 متولد شده است
  • کمبود آنزیم G 6PD
  •  اگر نوزاد دیگری در خانواده با سابقه زردی منجر به فتوتراپی وجود دارد.
  •  ناسازگاری خون و کومبز مثبت مستقیم
  • وجود هماتوم سفالی یا کبودی گسترده روی پوست
  • کاهش وزن بیش از ده درصد در روزهای اول تولد
  • عرضه ناکافی شیر مادر
  • سن داخل رحمی 35 تا 36 هفتگی

نوزادان با عوامل خطر متوسط

  • نمودار میانگین بیلی روبین در بوتان
  • زردی بالینی در 24 ساعت اول پس از تولد
  • سن داخل رحمی 37 تا 38 هفتگی
  • سابقه یک خواهر و برادر از نوزاد مبتلا به زردی که نیازی به فتوتراپی نداشت.
  • نوزادان پسر
  • نوزاد ماکروزومیک مادر دیابتی

نوزادان با عوامل خطر کم

  •  بیلی روبین در منطقه کم خطر نمودار بوتان
  • وزادی که بعد از 38 هفته به دنیا آمد.
  • مصرف کافی شیر مادر
  • نوزادانی که پس از 48 ساعت از بیمارستان مرخص می شوند.

زردی نوزاد تا چند روزگی خطرناک است

اگر زردی نوزاد در 24 ساعت پس از تولد رخ دهد، بدون توجه به سطح خطر، نوزاد برای فتوتراپی و مراقبت های پزشکی در بیمارستان بستری می شود. اگر زردی بین 24 ساعت تا 48 ساعت پس از تولد رخ دهد، سطح بیلی روبین با آزمایش خون بر اساس میلی گرم در دسی لیتر اندازه گیری می شود. در نوزادان پرخطر، اگر سطح بیلی روبین 8 یا بالاتر باشد، فتوتراپی ضروری است. میانگین خطر 10 به بالا و برای نوزادان کم خطر 12 به بالا معیارهای فتوتراپی است.
اگر زردی بین 48 ساعت تا 72 ساعت پس از تولد رخ دهد، می توان سطح بیلی روبین را اندازه گیری کرد و برای نوزادان پرخطر این عدد 10 یا بیشتر، برای نوزادان با خطر متوسط 12 یا بیشتر، نوزادان در معرض خطر، تعداد آنها بیشتر یا مساوی 14 است. آزمایش خون ملاک فتوتراپی است.
اگر زردی 72 ساعت پس از تولد ظاهر شود، شاخص بیلی روبین 12 یا بیشتر در نوزادان پرخطر، 14 یا بیشتر در نوزادان با خطر متوسط، و 16 یا بیشتر در آزمایش خون بیلی روبین، زمینه را برای زردی فراهم می کند.

نمودار بوتان یا نمودار تشخیصی برای خطر زردی در نوزادان

تا اینجا عوامل موثر در انتخاب روش و درمان زردی از جمله روش فتوتراپی را توضیح دادیم. اما علاوه بر عوامل ذکر شده، نمودار بوتان نیز روشی برای اندازه گیری شدت خطر زردی است که به پزشکان در تصمیم گیری کمک می کند. نمودار بوتان ارتباط مستقیمی با سن کودک بر حسب ساعت و سطح بیلی روبین خون دارد.

تفسیر آزمایش زردی نوزاد

برای درک بهتر نمودار، فرض کنید نوزاد 84 ساعته است و سطح بیلی روبین خون او 12 است، این به این معنی است که کودک در وضعیت خوبی است و تقریباً روی خط سبز روی نمودار قرار دارد.

جدول زردی نوزاد

نمونه ای از نقطه عبور زردی نوزاد در منحنی بوتانی

جدول زردی نوزاد
تعیین شدت زردی تنها با بررسی سطح بیلی روبین در آزمایش خون اندازه گیری نمی شود، بلکه به عوامل متعددی از جمله سن نوزاد بر حسب ساعت و همچنین عواملی مانند زردی قبلی در خانواده، گروه خونی بستگی دارد. نوزاد و مادر، وزن نوزاد، سن داخل رحمی نوزاد و غیره. بستگی دارد. تعیین نوع درمان از جمله فتوتراپی در بیمارستان یا اجاره دستگاه فتوتراپی در منزل برای درمان زردی نیز بر عهده پزشک متخصص اطفال است و بهتر است مادر و پدر از قبل از مراقبت های مورد نیاز مطلع شوند. زردی یک بیماری شایع در نوزادان است که به دلیل افزایش سطح بیلی روبین در خون رخ می دهد. این عارضه در نوزادان بسیار شایع است، بنابراین شناخت سطوح مختلف این بیماری و همچنین شناخت بهترین راه های مقابله با آن ضروری است.

برای این منظور باید مفهومی به نام عدد زردی نوزاد تعریف کنیم. این عدد که از طریق 2 روش خونگیری و دستگاه بیلیچک بدست آمده است، اطلاعات مهمی در مورد سطوح مختلف زردی در نوزادان و بهترین راه حل درمانی بسته به شدت بیماری به ما می دهد. بیلی روبین ماده ای زرد رنگ است که در نتیجه تجزیه طبیعی گلبول های قرمز خون (هموگلوبین) به وجود می آید. یکی از وظایف کبد حذف بیلی روبین از خون و فرستادن آن به روده برای دفع آن از بدن است. کبد یک نوزاد تازه متولد شده، به ویژه نوزاد نارس که هنوز کبدش به طور کامل شکل نگرفته است، بیلی روبین را به خوبی کبد بزرگسالان از بین نمی برد، بنابراین زردی زمانی رخ می دهد که بیلی روبین آن را سریعتر از کبد تجزیه کند.

آزمایش زردی نوزاد (بیلی روبین)

شمارش زردی نوزاد که با میزان بیلی روبین خون نوزاد اندازه گیری می شود، رابطه مستقیمی با شدت زردی نوزاد دارد. همان عددی که در برگه نتایج آزمایش خون نوزاد نظر شما را جلب می کند و واحد آن میلی گرم در دسی لیتر است. هر چه درجه زردی بیشتر باشد، بیماری پیشرفته تر است و باید اقدامات لازم انجام شود.

جدول درجه بندی زردی نوزاد

تعداد طبیعی زردی در نوزادان به عوامل مختلفی مانند سن، وزن و وضعیت جسمانی نوزاد بستگی دارد. به عنوان مثال، محدوده طبیعی زردی در نوزادی که در تاریخ زایمان متولد می شود با نوزاد نارس متفاوت است. هر نوزادی بر اساس شرایط منحصر به فرد خود مانند وزن در زمان زایمان، دوقلو بودن یا نبودن و غیره به راه حل درمانی خاصی نیاز دارد. مهم ترین عامل موثر بر تعداد زردی نوزاد، سن نوزاد است. زیرا میزان بیلی روبین مجاز برای نوزاد 5 روزه با نوزاد 20 روزه متفاوت است. به عنوان مثال، اگر نوزاد شما در عرض 48 ساعت از تولد باشد، زردی زیر 8 برای او کاملا طبیعی است.

اما اعداد بالای 8 خطر ابتلا به بیماری را افزایش می دهند و اعداد بالای 13 بیماری را به یک عارضه خطرناک تبدیل می کنند. حال اگر کودک شما بین 4 تا 5 روزه باشد، اعداد بالا برای او متفاوت خواهد بود. تعداد طبیعی زردی نوزاد 5-4 روزه کمتر از 13 است. این خطر ابتلا به بیماری را افزایش می دهد و عدد بالاتر به معنای خطرناک شدن زردی است.

جدول زردی نوزاد

سن نوزاد سطح نرمال بیلی روبین
نوزاد یک روزه کمتر از 8.8
نوزلد 24 تا 48 ساعته کمتر از 11.3
نوزاد بالای 72 ساعت کمتر از 12.7

راهکارهایی برای کاهش زردی در نوزادان

با وجود تمام اطلاعات ذکر شده در مقاله، اگر تعداد زردی نوزاد شما بالاتر از حد طبیعی باشد، نیاز به اقدام سریع و مناسب دارد. اگرچه زردی به یک بیماری بسیار شایع در بین کودکان تبدیل شده است، اما درمان ساده و در دسترس وجود دارد. به عقیده بسیاری درمان زردی نوزاد با طب سنتی یک روش درمانی موثر برای درمان این بیماری است. اما اکثر پزشکان استفاده از دستگاه های فتوتراپی را برای درمان زردی نوزاد پیشنهاد می کنند.

آریاطب طی چند سال گذشته با ارائه خدمات اجاره دستگاه زردی نوزاد این افتخار را داشته است که در بهبود زردی تعداد زیادی از نوزادان موثر باشد. برای اجاره دستگاه زردی نوزاد در تهران با شماره 09122215202 تماس بگیرید تا بهترین دستگاه زردی نوزاد را انتخاب کرده و در اسرع وقت برای شما ارسال کنیم.

زمان شروع درمان زردی در نوزادان

زمان شروع درمان زردی نوزاد بسته به سن، وزن، گروه خونی و شرایط زمینه ای نوزاد متفاوت است. به عنوان مثال، نوزادان نارس متولد شده با وزن کم بیشتر مستعد ابتلا به زردی هستند و درمان باید با زردی کمتر آغاز شود. به همین ترتیب، میزان طبیعی زردی در نوزاد پنج روزه با درجه زردی نوزاد سه روزه متفاوت است.

جدول زردی نوزاد بر اساس وزن

در جدول زیر محاسبه زردی در نوزادان رسیده با وزن بیش از 3 کیلوگرم مشخص است، درجه زردی بسته به سن کودک بررسی می شود. در نوزادان نارس یا نوزادان با وزن کمتر از 3 کیلوگرم، این اعداد بسته به وزن نوزاد تغییر می کند و اعداد کمتر است. یعنی در نوزادان با وزن کمتر از 3 کیلوگرم، درمان با ارقام کمتر از این مقدار انجام می شود.

عوامل مهم دیگری که بر زمان و روش درمان زردی تأثیر می گذارد عبارتند از: گروه خونی مادر و نوزاد، بیماری زمینه ای در نوزاد و ....

جدول زردی نوزاد

بسته به سن، وزن و عوامل دیگر، میزان زردی در نوزادان می تواند طبیعی یا خطرناک باشد. می توانید از این نمودار برای نوزادان سالم بالای 3 کیلوگرم بدون بیماری زمینه ای استفاده کنید و نوزاد خود را از نظر زردی بررسی کنید. اگرچه اصطلاح زردی نوزاد بسیار رایج است و همه خانواده ها آن را می شناسند، اما بسیاری از مردم نمی دانند زردی نوزاد ناشی از چه اختلالی است. در واقع، این بیماری با سطح بیلی روبین در خون مرتبط است. افزایش سطح بیلی روبین در خون منجر به زردی در نوزاد می شود. اگرچه این بیماری در ابتدای تولد نوزاد کاملاً طبیعی است، اما اگر سطح آن از تعداد معینی بیشتر شود، باید نظارت پزشکی انجام شود.

بیلی روبین چیست؟ بیلی روبین با تجزیه گلبول های قرمز خون توسط کبد تولید و از طریق روده دفع می شود. اگر فرآیند تولید و دفع بیلی روبین در بدن با مشکل مواجه شود، این ماده در خون افزایش یافته و باعث زردی می شود که بیشتر در نوزادان دیده می شود.

  •  اگر فقط صورت نوزاد زرد باشد، شاخص بیلی روبین بین 5 تا 7 است.
  •  زرد شدن پوست از زیر گردن تا ناف نشان دهنده این است که شاخص بیلی روبین بین 10 تا 15 است.
  •  زرد شدن پوست از ناف تا پایین شکم نشان دهنده عدد 20 بیلی روبین است.
  •  زرد شدن کل بدن نشان دهنده عدد 25 mg/dcm بیلی روبین است.

یادآوری می کنیم که تعداد نوزادان مبتلا به زردی دائما در حال تغییر است. بنابراین لازم است چند روز متوالی آزمایش زردی نوزاد را در منزل انجام دهید تا زردی نوزاد کاملا برطرف شود. آنچه در کاهش زردی نوزاد تاثیر بسزایی دارد، شیر دادن مداوم و مکرر نوزاد در روزهای اول تولد و دفع مداوم ادرار و مدفوع نوزاد است. به این ترتیب سطح بیلی روبین خون به طور خودکار کاهش می یابد و زردی از بین می رود.

توصیه می کنیم پس از انجام آزمایش زردی در بیمارستان محل تولد نوزاد، این آزمایش را در روز سوم تکرار کنید. اگر تعداد زردی در طی اقدامات پزشکی زیاد باشد، آزمایش زردی باید در روزهای بعد تکرار شود تا شمارش به حد طبیعی برسد.

آزمایش زردی نوزاد در خانه چگونه انجام می شود؟

آزمایش زردی نوزادان در خانه، علاوه بر اطمینان از رفاه و آسایش در روزهای اول تولد نوزاد، به والدین و خانواده ها نیز کمک می کند تا استراحت بیشتری داشته باشند و خستگی کمتری در ارتباط با سفر به مراکز درمانی و آزمایشگاه ها داشته باشند.

دستگاه بیلی چک

بیلی روبین متر دستگاهی برای اندازه گیری و آزمایش زردی نوزادان است. این دستگاه میزان بیلی روبین سرم خون نوزادان را به صورت پوستی (از راه پوست) اندازه گیری می کند. به همین دلیل نیازی به خونگیری نیست. تست زردی نوزاد در منزل با دستگاه بدون درد و غیر تهاجمی است. استفاده از دستگاه بیلی چک بسیار ساده است و نتیجه آزمایش در کمتر از 10 دقیقه مشخص می شود. دقت دستگاه بیلی روبین نیز در حد مطلوب است و گزینه خوبی برای بررسی زردی نوزاد است.
برای آزمایش زردی نوزاد با دستگاه بیلی چک، دستگاه را به آرامی روی پیشانی نوزاد قرار می دهند. از طریق این تماس دستگاه می تواند مستقیماً سطح بیلی روبین سرم خون نوزاد را اندازه گیری کند و پس از تبدیل آن به اعداد، میزان بیلی روبین سرم خون را به سرعت و با دقت نمایش دهد. محدوده طبیعی بیلی روبین در نوزادان بسته به سن آنها متفاوت است.

آزمایش خون

روش دیگر برای تشخیص زردی نوزاد آزمایش خون است. اگر بنا به دلایلی نیاز به تعیین میزان زردی نوزاد با استفاده از نمونه خون باشد، می توان با گرفتن نمونه خون از نوزاد، آزمایش زردی نوزاد را در منزل انجام داد. اگرچه این روش تشخیصی با درد خفیف ناشی از قرار دادن سوزن برای نمونه برداری همراه است، اما دقت فوق العاده بالایی دارد و خطر خطا مطلقاً صفر است. نتیجه به دست آمده از نمونه خون کاملا قابل اعتماد است.

زردی پوست و سفیدی چشم ها از علائم اصلی زردی نوزاد هستند که معمولاً دو تا چهار روز پس از تولد نوزاد ظاهر می شوند. برای بررسی زردی نوزاد، به آرامی پیشانی یا بینی او را فشار دهید. اگر پوست در جایی که فشار داده اید زرد به نظر می رسد، احتمالاً نوزاد شما زردی خفیف دارد. اگر نوزاد شما زردی ندارد، رنگ پوست او باید برای مدتی کمی روشن تر از رنگ معمولی باشد. کودک خود را در شرایط نوری مناسب، ترجیحا در نور روز معاینه کنید.

آزمایش زردی نوزاد چقدر باید باشد؟

بدیهی است که هرچه عدد زرد بالاتر باشد، خطر و تهدید بیشتری دارد و هر چه عدد کمتر باشد، وضعیت عمومی نوزاد بهتر است. زردی زیر 5 در روز اول تولد نیازی به مداخله پزشکی ندارد. اما باید در روز سوم نوزاد را از نظر زردی بررسی کنید. اگر در روزهای پس از تولد تعداد زردی کاهش یابد، به این معنی است که شیردهی و دفع نوزاد به خوبی پیش رفته و کودک با موفقیت بر مشکل زردی غلبه کرده است. اگر عدد زردی بین 13 تا 17 باشد، پزشک اقدامات پزشکی لازم را انجام می دهد. یادآور می شویم که بیشترین درجه زردی در نوزادان 25 است. زردی یک تهدید جدی برای سلامتی و زندگی نوزاد در نظر گرفته می شود و باید به سرعت تحت نظر باشد. عدم درمان به موقع زردی نوزاد منجر به عقب ماندگی ذهنی می شود که یکی از جدی ترین عوارض زردی نوزادان است.

زردی در نوزادان نارس و ترم

اول از همه باید بدانید که نوزادان معمولا در روزهای اول تولد زردی ندارند. اگرچه میزان زردی آنها در روز دوم بستری و قبل از ترخیص اندازه گیری می شود، اما از روز دوم است که زردی و بیلی روبین نوزاد افزایش می یابد. زردی در نوزادان با وزن بیش از 2500 گرم بین روزهای سوم تا پنجم تولد به اوج خود می رسد و در نوزادان نارس با وزن کمتر از 2500 گرم در هفته اول تولد به اوج خود می رسد و سپس کاهش می یابد.

زردی در نوزادان نارس دیرتر از نوزادان ترم رخ می دهد و نیاز به مراقبت بیشتری دارد. معمولاً زردی در نوزادان بالغ قبل از پایان 10 روزگی و در نوزادان نارس قبل از 21 روزگی از بین می رود.

جدول زردی نوزاد

آیا زردی نوزاد ربطی به رژیم غذایی مادر دارد؟

یکی از نگرانی های زنان باردار این است که رژیم غذایی آنها بر سلامت جنین تاثیر بگذارد و نوزاد در هنگام زایمان دچار زردی شود. باید به یاد داشته باشیم که نوع غذا و به طور کلی رژیم غذایی شما تاثیر بسیار کمی در بروز زردی در نوزاد خواهد داشت.آنچه در آینده به شما توصیه می شود و مادر باید همیشه به یاد داشته باشد نوع تغذیه بعد از بارداری یعنی دوران شیردهی است. کودک شما باید به دقت و به طور مداوم با شیر مادر تغذیه شود تا ویتامین ها و مواد مغذی کافی برای رشد طبیعی دریافت کند. جالب است بدانید نوزادان مبتلا به زردی باید شیر بیشتری بنوشند، زیرا شیر مادر باعث افزایش مدفوع کودک و دفع سریعتر بیلی روبین از بدن نوزاد می شود.

مدفوع نوزاد زردی چه رنگی است؟

زردی نوزاد معمولا با رنگ پوست، سفیدی چشم، تب و رژیم غذایی کودک تشخیص داده می شود. اما علائم دیگری نیز در نوزادان مبتلا به زردی دیده می شود. از علائم آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ضعف نوزاد در مکیدن شیر
  • کودک بسیار آشفته است و مدام گریه می کند.
  • کودک همیشه خواب آلود است.

زردی نوزاد از طریق معاینه ادرار و مدفوع نیز امکان پذیر است. رنگ مدفوع نوزاد در شرایط عادی سبز، زرد و نارنجی است، اما در نوزادان مبتلا به زردی اینگونه نیست. اگر چنین علائمی را در کودک خود مشاهده کردید، به بیمارستان و یک متخصص اطفال بروید:

  • نوزادان مبتلا به زردی ادرار تیره، کدر یا زرد دارند. به طور معمول، ادرار باید کاملا بی رنگ باشد.
  • در شرایط عادی، رنگ مدفوع نوزادان زرد یا نارنجی است، اما در نوزادان مبتلا به زردی، مدفوع بی رنگ است.

4 راه برای جلوگیری از زردی نوزاد در دوران بارداری

غذای گرم: غذای گرم به هیچ انسانی به خصوص زنان باردار توصیه نمی شود. البته این به این معنی نیست که باید غذاهای سرد بخورید، بهتر است غذاهایی که خانم های باردار می خورند همیشه کمی گرم باشند.
حجامت: برای پاکسازی کبد و جلوگیری از زردی نوزاد می توانید از حجامت در دوران بارداری استفاده کنید. دیگر نیازی به حجامت بعد از ماه چهارم با تجویز پزشک متخصص نیست.
عرق کاسنی: عرق کاسنی یکی از موثرترین روش ها برای پاکسازی کبد و تصفیه خون است. برای پیشگیری از زردی در نوزادان می توانید با نظر پزشک متخصص زنان و زایمان عصاره کاسنی را در دوران بارداری مصرف کنید.
ادویه جات: ادویه ها خواص درمانی زیادی دارند، اما مصرف زیاد آن در دوران بارداری می تواند مشکل ساز باشد.

آیا همه نوزادان زردی دارند؟

خیر، بسیاری از نوزادان هرگز در زمان تولد و پس از تولد دچار زردی نمی شوند و این جای نگرانی نیست، اما نوزادانی که مستعد ابتلا به زردی هستند:

  • نوزادانی که در تاریخ طبیعی به دنیا نمی آیند و به دلیل نارس بودن کبدشان نارس هستند، خطر زردی در آنها افزایش می یابد.
  • نوزادان مبتلا به گالاکتوزمی
  • نوزادانی که با خون مرده در بدنشان متولد می شوند.
  • نوزادانی که برادر یا خواهر بزرگترشان زردی داشته است.
  • کودکان مبتلا به کم کاری تیروئید

جدول زردی نوزاد

نحوه تشخیص زردی نوزاد در خانه

  • کودک خود را در اتاق یا محیطی با نور طبیعی فراوان قرار دهید.
  • با انگشت خود به آرامی روی پیشانی، بینی، سینه کودک فشار دهید و رها کنید.
  • هنگام رهاسازی به رنگ پوست توجه کنید و آن را از نظر رنگ زرد اندازه بگیرید.
  • اگر پوست کودک تیره است، لثه و سفیدی چشم را بررسی کنید.

اگر تشخیص این مشکل برای شما سخت است و در تشخیص خود شک دارید، می توانید از سرویس تست زردی نوزاد (که زیرمجموعه خدمات تست خانگی است) استفاده کنید.

آزمایش زردی نوزاد در خانه با دستگاه بیلی چک

به جرات می توان گفت که استفاده از دستگاه بیلی چک بهترین راه برای تشخیص زردی نوزاد است. دیگر نیازی به خونگیری از کف پای نوزاد ندارید و نگران عوارض جانبی آن باشید. با قرار دادن این وسیله به مدت چند ثانیه بر روی پیشانی نوزاد، میزان زردی به سرعت مشخص می شود. توجه داشته باشید که این دستگاه می تواند این کار را به سرعت بر اساس بازتاب طیف نور رنگی انجام دهد.

در واقع، هنگامی که دستگاه به درستی روی پیشانی نوزاد قرار گیرد، دستگاه بیلی چک سبز می شود و عددی را بر اساس mol/L نمایش می دهد. توجه داشته باشید که اکثر نوزادان معمولا از زردی رنج می برند و تشخیص زودهنگام آن می تواند در روند درمان موثر باشد. با این کار دیگر نیازی به مراجعه به مراکز درمانی نخواهید داشت. البته بهتر است بدانید که با استفاده از دستگاه بیلی چک می توانید زردی نوزاد را از 3 ناحیه پیشانی، سینه و شکم (بالای ناف) بررسی کنید.

آزمایش زردی نوزاد از ناحیه کف پا

یکی از رایج‌ترین راه‌ها برای تشخیص درجه زردی نوزاد، آزمایش خون از کف پا است. آنها این کار را در بیمارستان انجام می دهند.

تشخیص زردی نوزاد با موبایل

یکی از روش های سریع، بدون درد و بدون استرس نوزاد و والدین برای انجام آزمایش زردی نوزاد، استفاده از برنامه بیلی کم است. با استفاده از این برنامه نیازی به رفتن به بیمارستان نخواهید داشت.

زردی نوزاد از چه قسمتی از بدن شروع می شود؟

اگر به علائم زردی در نوزاد خود مشکوک هستید، به این نکته توجه کنید که زردی در نوزادان می تواند از بدو تولد یا در عرض چند روز پس از تولد ظاهر شود. به طور کلی زردی از صورت و سر نوزاد شروع می شود و به دنبال آن سفیدی چشم ها رخ می دهد. در حادترین مرحله، سینه، شکم و پاها را درگیر می کند و پوست کاملاً زرد می شود. اگر درجه زردی نوزاد بیش از 18 باشد، بستری شدن در بیمارستان زیر نور دستگاه ضروری است.

درمان زردی نوزاد با 3 روش

در کنار آزمایش زردی نوزاد در منزل می توان اقدامات درمانی نیز انجام داد. اقدامات درمانی بسته به شدت زردی نوزاد متفاوت خواهد بود. البته بدیهی است که هر درمان زیر نظر پزشک انجام می شود و نسخه توسط او صادر می شود.

1. دستگاه فتوتراپی

دستگاه فتوتراپی یا دستگاه نور درمانی اولین روش درمانی برای بهبود زردی در نوزادان است. امکان استفاده از این دستگاه در منزل نیز وجود دارد. البته به شرطی که تعداد زردی نوزاد زیاد نباشد و نیاز به مراقبت دائمی پرستاران نداشته باشد. معمولاً زمانی که عدد زردی نوزاد بین 10 تا 15 باشد، می توان از دستگاه فتوتراپی در منزل استفاده کرد. در غیر این صورت، کمک گرفتن از کارکنان بیمارستان بهترین تصمیم خواهد بود.

توجه داشته باشید که در این روش کودک باید داخل دستگاه و زیر نور بخوابد. در حالی که چشم‌ها و آلت تناسلی کودک کاملاً پوشانده شده است، سایر قسمت‌های بدن باید درآورده شوند. هر دو ساعت یکبار کودک از دستگاه خارج می شود و با شیر مادر تغذیه می شود. بدیهی است که استفاده از این وسیله در منزل برای خانواده ها راحت تر خواهد بود. البته به شرطی که پزشک اجازه استفاده از دستگاه را در منزل بدهد.
در این روش بسته به میزان زردی نوزاد، میزان بیلی روبین هر 4 تا 12 ساعت بررسی می شود و اگر میزان بیلی روبین به 8 برسد، فتوتراپی قطع می شود.

2. تبادل خون

در موارد حاد و زمانی که زردی شدید است و به درمان با فوتوتراپی پاسخ نمی دهد، باید خون نوزاد یا خون مادر جایگزین شود.

3. قطره زردی یا بیلی ناستر

استفاده از قطره زردی نوزاد یا بیلی ناستر همراه با فتوتراپی و تغذیه مداوم نوزاد با شیر مادر یکی دیگر از روش های درمانی برای درمان زردی است.

چگونه می توان فهمید که زردی نوزاد درمان می شود؟

اگر زردی نوزاد شما به دلایل فیزیولوژیکی باشد، تا دو هفته پس از تولد به طور طبیعی بهبود می یابد. مهم است که کودک در این دوره به درستی از شیر مادر تغذیه شود و در صورت لزوم فتوتراپی انجام شود. بهبود زردی نوزاد را می توان با از بین بردن علائم آن تشخیص داد. اگر موارد زیر در کودک شما به حالت عادی برگردد، به این معنی است که مشکل زردی حل شده است:

  • از بین رفتن زردی صورت و چشم
  • زردی گردن، شکم و کف پا را از بین ببرید
  • رنگ طبیعی ادرار
  • کاهش عصبانیت نوزاد
  • میل کودک به شیر مادر را افزایش دهید

اگر مشخص شود که سطح بیلی روبین خون کودک شما بیش از حد بالا است، پزشک احتمالاً به شما توصیه می کند که بعد از درمان مجدداً از نظر زردی نوزاد را آزمایش کنید.

زردی در کدام نوزادان خطرناک تر است؟

اگر نوزادی حتی یکی از شرایط زیر را داشته باشد، جزو گروه پرخطر محسوب می شود:
زردی بالینی در 24 ساعت اول پس از تولد

  •  سطح بالای بیلی روبین نوزاد در نمودار بوتان
  •  تولد نوزاد در هفته های 35 و 36
  •  کمبود آنزیم G6PD
  • سابقه زردی و درمان فتوتراپی نوزاد دیگری در خانواده
  • ناسازگاری خون و کومبز مثبت مستقیم
  • سفال هماتوم (خونریزی زیر جلدی) یا خون مرده خوابیده روی پوست
  • کاهش وزن بیش از ده درصد در روزهای اول تولد
  • شیردهی ناکافی
  • سن داخل رحمی 35 تا 36 هفتگی

نقطه خطر متوسط برای نوزادان

  •  نوزادانی که بیلی روبین متوسطی در نمودار بوتان دارند.
  •  نوزادانی که در 24 ساعت اول پس از تولد با زردی بالینی مراجعه می کنند
  • نوزادانی که بین هفته های 37 تا 38 متولد می شوند
  • نوزادانی که خواهر و برادرشان بدون نیاز به فتوتراپی سابقه زردی دارند
  •  نوزاد پسر
  • نوزاد ماکروزومیک (جنین بزرگ) مادر دیابتی

حداقل نقطه خطر برای نوزادان

  •  نوزادانی که بیلی روبین آنها در منطقه کم خطر در نمودار بوتان قرار دارد.
  • نوزادانی که بعد از 38 هفتگی متولد می شوند.
  • نوزادانی که به اندازه کافی شیر مادر دریافت می کنند.
  • نوزادان پس از 48 ساعت از بیمارستان مرخص می شوند.

زردی در نوزادان چقدر شایع است؟

60 درصد از نوزادان ترم در روز دوم یا سوم پس از تولد دچار زردی می شوند و در عرض یک هفته بهبود می یابند. علائم زردی در 80 درصد نوزادان نارس پس از تولد ناپدید می شود.

جدول زردی نوزاد یک ماهه

همانطور که گفته شد، زردی ناشی از انتشار بیلی روبین است که نوعی رنگدانه در بدن نوزاد است. این اختلال از جایی ناشی می شود که بدن برای از بین بردن بیلی روبین به فعالیت مداوم کبد نیاز دارد، اما به این دلیل که کبد کودکان این کار را انجام نمی دهد. چند روز پس از تولد کار کنید خود به خود شروع می شود، نوزاد ممکن است زردی داشته باشد.در بیشتر موارد، جای نگرانی در مورد زردی وجود ندارد و پس از چند روز که کودک در سیستم باقی می ماند و کبد شروع به کار می کند، بیلی روبین به طور طبیعی از طریق ادرار و مدفوع دفع می شود.

باورهای غلط در مورد زردی نوزاد

رژیم غذایی مادر باعث زردی می شود: این باور ربطی به زردی نوزاد ندارد و می توان احتمال آن را صفر دانست. اما به طور کلی مادر می تواند در دوران بارداری با پرهیز از مواردی که بیان کردیم سلامت جسمی فرزند خود را بهبود بخشد و کبد او را پاکسازی کند.
زردی می تواند منجر به مرگ شود: در بیشتر موارد، زردی خود محدود شونده است و بیماری خطرناکی نیست مگر اینکه توسط متخصص اطفال مدیریت شود. البته در بدترین حالت نوزاد دچار کمبود رشد و فلج مغزی می شود.
فقط نوزادان کم وزن از زردی رنج می برند: این مشکل به طور مستقیم با وزن کم کودک در هنگام تولد مرتبط نیست، بلکه زردی با نارس بودن نوزاد مرتبط است.
زردی نیازی به درمان ندارد: از طرف دیگر افرادی که زردی را غیر قابل درمان می دانند کسانی هستند که درمان آن را نادیده می گیرند، زیرا این بیماری می تواند باعث عقب ماندگی ذهنی در نوزادان شود. گاهی اوقات لازم است برای درمان خون نوزاد جایگزین شود.

زردی نوزاد ۷ روزه

اگر زردی نوزاد بیش از 2 هفته طول بکشد، پزشک احتمالاً آزمایشات زیر را تجویز می کند:

  • آزمایش گروه خون و تست Rh
     
  • تست CBC
  • تست غربالگری G6PD
  • آزمایش تیروئید
  • آزمایش ادرار انجام دهید

برای اجاره دستگاه زردی نوزاد با مشاوران شرکت آریاطب در ارتباط باشید.

پست های مرتبط 0 نظرات
نظر خود را ارسال کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند *

ارتباط با ما
شماره های تماس لینک اتصال به واتساپ مصرفی پزشکی لینک اتصال به واتساپ زیبایی لینک اتصال به اینستاگرام آریاطب
ارتباط با ما
لینک اتصال به واتساپ مصرفی پزشکی لینک اتصال به واتساپ زیبایی