به فروشگاه اینترنتی آریاطب خوش آمدید!

علاقه مندی ها
قیمت همکاری

دسته بندی ها:

محصولات:

کلسترول مرک merck

مدل: merck
دسته بندی: مواد
شناسه محصول: 5923

تماس بگیرید


با توجه به نوسانات قیمت محصولات لطفا قبل از ثبت سفارش با کارشناسان آریاطب تماس بگیرید
تماس بگیرید
قیمت ویژه همکاران
اکانت شما ویژه همکاران نمی باشد
در صورت تمایل به همکاری با مجموعه آریاطب شماره موبایل خود را وارد نمایید

کلسترول مرک merck

کلسترول نوعی الکل موسوم به استرول ، از دسته ی استروئیدها در لیپیدها و یکی از مولکول های زیستی می باشد . کلسترول از ویژگی ها و کاربرد هایی برخوردار است که در ادامه چند نمونه را برای آشنایی شما با کلسترول توضیح می دهیم : ساختار این مولکول به صورت چند حلقه ای است و یک مولکول 27 کربنه می باشد و همچنین نقش مهم و بسیار کارامد آن انعطاف بخشی و استحکام به غشای سلول ها می باشد .دو نوع کلسترول داریم کلسترول LDL و کلسترول HDL که به تفاوت های موجود در این دو می پردازیم " کلسترول نوعی از مولکول های چربی است که در سلول ها اهمیت زیادی دارد و همچنین به هورمون های استروئیدی ، ویتامین D و اسید های صفراوی به عنوان یک ماده ی متشکله برای تولید زیستی کمک می کند . حیوانات قادر به تولید کلسترول  استرول اصلی هستند که در سلول همه ی مهره داران تولید می شود ولی در کبد مقدار آن بیشتر است . کلسترول سیالیت غشا را در دما ها ی فیزیولوژیکی دو برابر می کند و برای تولید و نگهدار ی غشاهای سلول از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد . عملکرد کلسترول به این صورت می باشد : گروه هیدروکسیل هایی که روی کلسترول قرار دارند با گروه ها ی سر قطبی فسفولیپید ها ی موجود در غشابرخورد می کنند ، استروئید ضخیم و زنجیره ی هیدرو کربن در غشا جا گرفته است ، کلسترول بسته بندی غشا را افزایش می دهد ولی زنجیره کنار ی کلسترول هر وجهی را کاهش می دهد ، در نتیجه کلسترو ل نفوذ پذیری غشا پلاسما را به مواد حل شد ه خنثی کاهش می دهد . کلسترول در خون وجود دارد که از  دو منبع تامین میشود : تولید توسط کبد و رژیم غذایی . کلسترول ها دو دسته هستند خون و غذایی : کلسترول غذایی همان کلسترولی است که در غذاهایی مانند گوشت تخم مرغ مغز وجود دارد و کلسترول خون بعد از غذا خوردن کبد کیلو میکرون از خون برداشته و در طی وعده های غذایی کلسترول را تولید می کند و وارد جریان خون می کند . کلسترون خون در کبد ساخته می شود و میزان آن در آزمایشگاه ها اندازه گیری می شود . به طور خلاصه می توان گفت : کلسترول یک مولکول مهم برای ترکیب هورمون های استروییدی مانند : استروژن ،  تستسترون ، پروژسترون ، کورتیزول ، آلدسترون و ویتامین D می باشد .

کلسترول چربی خون محسوب می شود که ماده ای مومی و چرب می باشد که در تمام قسمت های یاخته ای بدن موجود است .

 ساختار شیمیایی کلسترول (Cholesterol)

عملکرد کلسترول در بدن انسان

اثر  بر دیواره ی سلولی _ هورمون های استروئیدی  ،اسیدهای صفراوی می گذارد

کلسترول بر دیواره ی سلولی  یا ‌غشای یاخته اثر‌میگذارد و به عنوان عایق و پوشش دهنده اعصاب می باشد و همینطور به عنوان ماده ی اصلیه در ساخت هورمون ها می باشد و به عنوان پیش ساز عملکرد صفراوی هضم چربی را مقداری تسهیل می دارد.

کلسترول درست مثل یک ماده ی حیاتی عمل می کند که گاهی موجب رسوب گذاری می شود که با افزایش رسوب فرد دچار تنگی عروق می شود .

بیشترین بخش کلسترول مختص خون نمی باشد بلکه مختص کبد می باشد مهم ترین بخش تولید برعهده ی کبد می باشد که بدن هم از طریق غذاهای چرب وچیلی به راحتی کلسترول را دریافت می کند .

سه نوع کلسترول داریم که شامل

VLDL

LDL

HDL

که وظایف هریک لا توجه به نام گفته شده مشخص شده است برخی کلسترول ها مولکول چربی را از کبد دریافت و سبب منتقل شدن آن به بافت می شوند

و حدود 70 درصد نیز در خون موجود می باشد که نتیجه این دوز بالا چسبندگی بسیار دربافت ها و انسداد مجرای داخلی رگ ها را ایجاد می کند که   به کلسترول بد نام معروفیت پیدا کرده .

منبع سازنده کلسترول

تقریبا تمام بافت بدن موظف به ساخت کلسترول برای تامین نیاز چربی بدن می ‌باشند اما تولید کنندگی بیشتر مربوط به کبد و کمتر دیده شده که روده هم نقش سازندگی داشته باشد بدن مقدار بیشتری کلسترول نسبت به آنچه که از غذا دریافت می شود تولید می کند .

کلسترول بیشتر در چربی اشباع شده دریافت می شود و موفق به افزایش کلسترول در خون هم می شود

کلسترول بدن بستگی به دو عملکرد دارد عملکردی که بدن می سازد و دفع می کند و جذب کلسترولی که هر‌غذا به بدن وارد می کند  اگر بیشتر از طریق مصرف غذا تولید شود اعضای بدن در برابر تولید و ترشح کلسترول کم کاری می کنند و سبب بهم ریختن مکانیسم طبیعی تولید کلسترول می شود.

عوارض افزایش بیش از حد کلسترول

همان طور که گفته شد موجب بسته شدن برخی از مجرای تنفسی فرد و ابتلا به بیماری قلبی و عروقی در فرد می شود زیرا عملکرد لایه داخلی سرخرگ مختل و فرد دچار سکته قلبی می شود ‌ دوز مجاز آن ۲۰۰ میلی گرم بر دسی متر  خون  می ‌باشد‌.

به طور عمده رو نوع کلسترول موجود می باشد

کلسترول بد و کلسترول خوب

کلسترول بد موجب انباشته شدن دائم کلسترول و رسوب گذاری در لایه داخلی سرخرگ می شود که نتیجه بسته شدن مجرای داخلی و بیماری قلبی عروقی می شود

کلسترول خوب مثل پاک کننده عمل میکند در هنگام رسوب گذاری و بسته شدن مجرای لایه داخلی سرخرگ سریع رسوب گرفته شده و خفگی را ازاد می کند .

راه افزایش غلظت کلسترول موجود در خون

وزن بدن

فعالیت های مرتبط

مهم ترین عملکرد ارث و ژن می باشد که وضعیت کلسترول را کنترل می کند

سن و جنسیت تعیین کننده غلظت می باشند

افزایش غلظت در سن 20 سالگی در زنان رخ می دهد و در یائسگی کاهش می یابد

هر‌5 سال یک ‌بار کنترل سطح کلسترول رعایت می شود و افزایش غلظت همراه با هیچ گونه علائمی نمی باشد .

کلسترول از جریان خون برداشته و وارد کبد می شود و از طریق ادرار دفع می شود .

چرا کلسترول موجب حمله قلبی می‌شود

زیرا وقتی که رسوب گذاری می کند مانع از ورود و جریان راحت خون به قلب می شود و خون رسانی را کاهش می دهد در نتیجه رگ های داخلی مسدود می شوند.

افزایش و کاهش کلسترول علائمی ندارد که فرد به راحتی متوجه شود به همین دلیل خود فرد با رعایت برخی نکات می ‌تواند مقدار کلسترول خود را کنترل نماید

با رعایت ورزش مناسب

رژیم غذایی کاهش وزن

ترک سیگار زیرا سیگار کشیدن سطوح کلسترول بد را افزایش می دهد از این جهت سطوح کلسترول خوب کاهش می یابد و حدود سی درصد فرد دچار بیماری قلبی می شود

ترک الکل نیز کمک به افزایش کلسترول خوب با سطح بالا را افزایش می دهد .

البته امروزه برای کنترل کلسترول  موجود در خون قرص های به تجویز پزشک نوشته می شود البته امروزه نیز قرص کلسترول برای کنترل کلسترول تولید شده که نام دیگری به اسم استاتین دارد  که خطر ابتلا به حمله ی قلبی را کاهش می دهد.

استاتین ها به عنوان مهار کننده شناخته شده اند که مانع از تولید کلسترول در کبد و روده می شود که موجب کاهش کلسترول و تری گلیسرید هم می شود البته مصرف بالای آن موجب بروز ناهنجاری ها نادر کبدی و مشکلات عضلانی هم می‌شود به همین دلیل بدون تجویز دکتر قابل مصرف نمی شود  البته برای افراد دیابتی مصرف این قرص با دوز بالا توصیه نمی شود.

0

میانگین امتیاز

0%توصیه شده(0 از 0)
0%
0%
0%
0%
0%
نظر خود را ارسال کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند *

1 2 3 4 5
توجه: لطفاً پیش از انجام معامله و هر نوع پرداخت وجه، از صحت کالا یا خدمات ارائه شده در آگهی های زیر، به صورت حضوری اطمینان حاصل نمایید.
گالری تصاویر و ویدیو
قیمت ویژه همکاران
اکانت شما ویژه همکاران نمی باشد
در صورت تمایل به همکاری با مجموعه آریاطب اطلاعات خود را وارد نمایید
اطلاع از موجودی
ارتباط با ما
شماره های تماس لینک اتصال به واتساپ مصرفی پزشکی لینک اتصال به واتساپ زیبایی لینک اتصال به اینستاگرام آریاطب
ارتباط با ما
لینک اتصال به واتساپ مصرفی پزشکی لینک اتصال به واتساپ زیبایی