به فروشگاه اینترنتی آریاطب خوش آمدید!

علاقه مندی ها
قیمت همکاری

دسته بندی ها:

محصولات:

چرا زردی نوزاد باید سریع درمان شود ؟

چرا زردی نوزاد باید سریع درمان شود ؟

چرا زردی نوزاد باید سریع درمان شود ؟

از آن جایی که می دانیم زردی نوزاد یک مشکل طبیعی و رایج در میان نوزادان تازه متولد شده می باشد، به طوری که 70 درصد نوزادان تازه متولد شده به این مشکل دچار هستند؛ و این آمار در میان نوزادانی که زودتر از موعد متولد شده اند حدود 80 درصد می باشد.

زردی نوزاد با علائمی همچون بی رنگی و زردی پوست و چشم قابل تشخیص می باشد، زردی پوست نوزاد در اکثر موارد تا بالای قفسه ی سینه قابل مشاهده است. علت زردی وجود ماده ی زرد رنگ با نام بیلی روبین در خون نوزاد می باشد که تجمع زیاد این ماده در زیر پوست باعث زردی رنگ پوست نوزاد می شود. نمی توان گفت که زردی یک بیماری خاصی است. زردی فقط ناشی از بالا بودن غلظت ماده ی بیلی روبین در خون می باشد. ولی زردی بایستی مورد توجه قرار بگیرد و به موقع درمان شود. چراکه عدم توجه به زردی مشکلاتی در سیستم عصبی نوزاد ایجاد کرده و منجر به آسیب مغزی و مرگ نوزاد می شود.

چگونه می توان زردی نوزاد را تشخیص داد؟

علائم زردی معمولا در دو سه روز آغازین زندگی قابل مشاهده است. زردی با علائمی همچون زردی پوست و چشم ها خود را نشان می دهد. میزان زردی پوست در ابتدا محدود بوده و فقط در صورت نوزاد مشاهده می شود ولی رفته رفته زردی پوست قفسه ی سینه، شکم، پاها و کف پا و قسمت های تحتانی را در برمی گیرد. در نوزادانی که زردی به مدت یک روز بعد از تولد ظاهر می شود، بایستی حتما آزمایش غلظت بیلی روبین انجام شود. برای اطمینان بیشتر نوزادان بایستی در 5 روز اول زندگی تحت بررسی باشند تا در صورت ابتلا به زردی به موقع درمان شود.

نوزاد نباید به دلیل زردی از شیر مادر محروم شود.

زردی در اکثر نوزادانی که مادر از طریق سزارین وضع حمل کرده و چون در روزهای اول میزان شیر مادر کم است وجود دارد و با ادامه یافتن تغذیه از شیر مادر و زیاد شدن شیر مادر کمبود کالری نوزاد جبران می شود. هرچه تعداد دفعات شیر دهی بیشتر شود، گردش حرکات روده ای او نیز بیشتر شده و زردی از طریق مدفوع نوزاد برطرف می شود.

در مواردی نیز زردی نوزاد معمولا از هفته دوم تولد آغاز می شود و علت آن می تواند موادی باشد که در شیر مادر وجود داشته و باعث غیر فعال کردن آنزیم های کبدی و روده ای نوزاد می شود که این موضوع مواد صفراوی را باز جذب می کند. در واقع این مشکل به خاطر رشد نا کافی روده و کبد نوزاد رخ می دهد.

در چنین مواردی نیز توصیه ی پزشک بر این است که تغذیه با شیر مادر ادامه داشته باشد و در صورتی که زردی شدت زیادی داشته باشد، خون نوزاد تعویض می شود و مادر به مدت 48 ساعت شیر به نوزاد نمی دهد و از شیر خشک یا شیر دوشیده شده برای تغذیه ی نوزاد استفاده می شود. بعد از برطرف شدن زردی تغذیه ی نوزاد با شیرمادر ادامه پیدا می کند.

 

پست های مرتبط 0 نظرات
نظر خود را ارسال کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند *

ارتباط با ما
شماره های تماس لینک اتصال به واتساپ مصرفی پزشکی لینک اتصال به واتساپ زیبایی لینک اتصال به اینستاگرام آریاطب
ارتباط با ما
لینک اتصال به واتساپ مصرفی پزشکی لینک اتصال به واتساپ زیبایی