به فروشگاه اینترنتی آریاطب خوش آمدید!

علاقه مندی ها
قیمت همکاری

دسته بندی ها:

محصولات:

درمان زردی نوزاد در منزل

درمان زردی نوزاد در منزل

درمان زردی نوزاد در منزل

زردی در میان نوزادان تازه متولد شده بسیار رایج است و علت آن زیاد شدن بیلی روبین در خون نوزاد می باشد در روزهای آغازین تولد کبد توانایی کافی برای دفع بیلی روبین را ندارد و همین امر منجر به بروز زردی در نوزاد می شود. آمار زردی در نوزادان نارس کمی بیشتر می باشد با توجه به این که زردی یک مشکل جدی نیست ولی بایستی به موقع درمان شود، چرا که عدم درمان به موقع مشکلاتی در سیستم مغز نوزاد ایجاد کرده و حتی ممکن است به مرگ نوزاد بیانجامد.

تشخیص زردی نوزاد

زردی در ابتدا در چشم ها و صورت قابل مشاهده است، ولی به مرور زردی به قفسه ی سینه، شکم و اندام های تحتانی می رسد. اگر زردی فقط در چشم ها و صورت باشد، نشانه ی این است که عدد زردی کم بوده و درگیر بودن قسمت های دیگر بدن نشان دهنده ی بالا بودن عدد زردی است. برای تعیین دقیق عدد زردی پزشک آزمایش خون می نویسد. اگر نوزاد در کنار زردی به علائمی همچون خوب شیر نخوردن، بالا یا پایین بودن درجه حرارت بدن را داشته باشد، در این صورت بایستی سریع تر به پزشک مراجعه کرد.

درجه ی زردی در میان نوزادان متفاوت است. نوزادان نارس به مراقبت بیشتری نیاز دارند. میزان زردی در نوزادان رسیده در 3 الی 5 روزه تولد و در نوزادان نارس در 5 الی 7 روز تولد به بیشترین مقدار می رسد. اگر نوزاد در روز اول تولد زردی داشته باشد و یا عدد زردی در روزهای بعد بیشتر از 13 الی 15 باشد و اگر در نوزادان نارس عدد زردی از 10 بیشتر باشد، نیاز مراقبت بیشتر و احیانا بستری دارد.

در نوزادان رسیده زردی قبل از 10 روز و در نوازدان نارس قبل از 21 روز درمان می شود. پایداری زردی بعد از 2 الی 3 هفته از آغاز تولد بایستی مورد بررسی قرار بگیرد. وجود بیلی روبین در خون نوزاد به میزان کم نه تنها مضر نیست بلکه مفید نیز می باشد. ولی میزان زیاد آن در صورت عدم درمان به موقع مشکلات عصبی و مغزی و عوارض جبران ناپذیری را به بار می آورد. از این رو نوزادان بایستی در روز 3 الی 5 از آغاز تولد بایستی مورد معاینه قرار بگیرند تا هم از نظر زردی و هم مسائل دیگر پزشک از سلامت نوزاد اطمینان حاصل کند.

درمان زردی در نوزادان

زردی یک بیماری جدی به شمار نمی رود و معمولا به راحتی قابل درمان می باشد. برای درمان زردی نوزاد دستگاه هایی وجود دارد، این دستگاه ها مجهز به لامپ های مخصوص با طول موج خاص می باشند که در مدت زمان مناسبی می توانند زردی را درمان کنند. استفاده از لامپ های مهتابی خانگی و معمولی برای درمان زردی مناسب نیستند. برای درمان زردی نوزاد بایستی با چشمان بسته و بدون لباس داخل این دستگاه ها قرار داده شوند. مادر هر یک الی سه ساعت برحسب نیاز بایستی نوزاد خود را از داخل دستگاه برداشته و به او شیر دهد؛ و درمواردی که نوزاد در دستگاه های قوی تر قرار داده شود، مادر بایستی هر یک ساعت به او شیر دهد.

مدت زمان درمان زردی نوزاد در داخل دستگاه به عدد زردی نوزاد بستگی دارد و آزمایش خون برای تعیین عدد زردی نوزاد هر 4 الی 12 ساعت تکرار می شود تا در صورت پایین آمدن عدد زردی درمان با فوتوتراپی قطع شود. در مواردی میزان بیلی روبین خون نوزاد به حدی زیاد است که بایستی سریعا پایین آورده شود، در این موارد خون نوزاد سریعا تعویض می شود. مراجعه ی دیر هنگام والدین به پزشک و بیماری نوزاد از جمله دلایل بالا بودن بیش از حد زردی می باشد.

تعویض خون نوزاد در مقایسه با فوتوتراپی عوارض بیشتری دارد، از این رو بایستی والدین در هنگام مشاهده ی زردی سریعا به پزشک مراجعه کنند تا مانع از رسیدن زردی به درجه ای شوند که بایستی تعویض خون انجام بگیرد. ولی در صورتی که پزشک تعویض خون را صلاح بداند، مطمئنا عوارض تعویض خون از عوارضی که زردی بر جای می گذارد بیشتر نخواهد بود.

 

پست های مرتبط 0 نظرات
نظر خود را ارسال کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند *

ارتباط با ما
شماره های تماس لینک اتصال به واتساپ مصرفی پزشکی لینک اتصال به واتساپ زیبایی لینک اتصال به اینستاگرام آریاطب
ارتباط با ما
لینک اتصال به واتساپ مصرفی پزشکی لینک اتصال به واتساپ زیبایی