کاغذ پزشکی

الکترو کاردیو گرام یا (به انگلیسی: Electro cardio gram ) یا نوار قلب به نموداری ثبت ‌شده از تغییرات پتانسیلی الکتریکی ناشی شده از تحریک شده عضله ی قلب گفته می‌شود. به طور معمول با کلمات مخفف شده ECG یا EKG ( مورد دومی مخفف کلمه ای آلمانیِ Electro cardio gramm) مشخص می‌شوند.

قسمت‌های متفاوت یک الکترو کاردیو گرام

دستگاه الکترو کاردیوگرافی: این نوع نمودار را بر روی نواری از جنس کاغذ خط ‌کشی‌ شده‌ که خاص این کار است، به‌ شکل پیوسته ضبط می‌کنند . و اطلاعاتی که بروی الکترو کاردیوگرام ضبط می‌شود نشان میدهند که این امواج الکتریکی محرک قلب هستند . این امواج نمایانگر مراحل مختلف و انواع تحریکات قلبی هستند.

منحنی ای را که ترسیم می‌شود « الکترو کاردیوگرام » می‌نامند . پزشکان نیز می‌توانند از روی این نوع از منحنی به نحوه ی عمل قلب پی ببرند. هر منحنی شامل سه نوع از موج است.

 موج  p که فعالیت الکتریکی دهلیز چپ و راست

 موج QRS که فعالیت الکتریکی بطن‌ها

 موج T زمان استراحت بطن‌ها را نمایش می‌دهد

 نحوه عملکردن دستگاه های نوار قلب

از دستگاه های الکترو کاردیوگرام ۱۰ تا سيم خارج مي‌شوند كه ۴ تا از این سيم ها به دست ‌ها و پا ها و ۶ سيم دیگر به جلوي قلب بیمار مي‌روند . اين سيم‌ ها بعد از آغشته شدن به بادكش های که در سرشان وجود دارد با ژل های لوبريكانت به محل مربوط آن وصل مي‌شوند.

 الکترودهاي جنس فلزي کوچکي نیز بر روي مچ دست، قوزک های پا و سينه ی افراد قرار داده مي‌شود و سيگنال‌هايی الکتريکي از الکترودها و از طريق این سیم‌ها به دستگاه های نوار قلب منتقل مي‌شوند و اين دستگاه ها سيگنال‌ ها را به شکل امواج نمايش مي‌دهند. نوار قلب در بررسي کردن دردهاي قلبي و یا سكته‌هاي قلبي ارزش بسیار بالایي دارد و به عنوان اقدامی عادی در تمام كساني كه به نوعی مشكلات شدید قلبي دارند صورت مي‌گيرد.

تعداد این نوع در کارتن های ۱۰۰ عددی و به صورت های رولی میباشد .نوار های قلب با برندهای PAPYRUS از مواد اولیه ی هانسول کشور کره تهیه شده  و با فناوری تثبیت رنگ و بی پرز برای جلو گیری کردن از آسیب رساندن به هد پرینتر های دستگاه اکو کاردیو گرافی می باشد . و کاغذ های طبی پاپیروس دارای استانداردهایی نظیر CE ، ISO13485  میباشند که  مناسب برای پرینترهای نوع حرارتی که در دستگاه های طبی استفاده می شوند می باشند.

ویژگی های کلی

این محصولات که شامل انواع کاغذ های مدرج شده و غیر مدرج چاپی طبی در دو گونه ی رول و کتابی شکل می باشند.
این کاغذها که با دارا بودن تنوعات بسیار زیاد، قابلیت استفاده بر روی همه ی دستگاه های طبی و آزمایشگاهی می باشند.

موارد مختلف کاربرد

  نوار قلب گیری

 تست های ورزشی

 الکترو شوک

 مانیتورینگ

 فتال مانیتورینگ ها

 مصارف آزمایشگاهی